Blogosvět.cz logoBlogosvět.cz logo

Čerti a volby v Rumunsku

Zikmund - liška ryšavá


Na Forum24 právě vyšel komentář pana Jandourka k názoru publikovanému panem Jaklem na Institutu Václava Klause. Viz odkaz pod textem. Týká se nedávno zrušených voleb v Rumunsku.

Pan Jakl v tom vidí ohrožení demokracie, zatímco pan Jandourek spatřuje ohrožení demokracie v samotném panu Jaklovi. Není snadné na první pohled rozsoudit, kdo má pravdu. Pan Jakl je dlouholetým spolupracovníkem Václava Klause, kdežto pan Jandourek je bývalý katolický kněz, který konvertoval ke starokatolické církvi. Oba pánové jsou známými osobnostmi, které se často vyjadřují k otázkám obecného zájmu. Já se do polemiky s nimi pouštět nehodlám. Spíše mě zajímají trvalejší teologické otázky, které na mě vystrkují růžky za kulisami tohoto dramatického, avšak lidsky pomíjivého mediálního úkazu.

K odštěpení starokatolické církve od církve římskokatolické došlo po Prvním vatikánském koncilu v roce 1871. Vznik této církve byl motivován zejména přijetím dogmatu na Prvním vatikánském koncilu o neomylnosti papeže (Pastor aeternus). Jak chápu, určitou roli v tom hrály také otázky spojené s Neposkvrněným početím Panny Marie.

Dogma o papežské neomylnosti (1870)

Papež je neomylný "ex cathedra" (z biskupského stolce), když:

definuje doktrínu víry nebo mravů,

hovoří jako nejvyšší pastýř a učitel všech křesťanů,

jedná s úmyslem závazně učit celou církev.

Dogma však neznamená, že papež je neomylný ve všech svých výrocích nebo že je neomylný jako osoba. Neomylnost se vztahuje pouze na případy týkající se víry a mravů, což bylo odvozeno z role papeže jako nástupce sv. Petra.

Panna Maria – Neposkvrněné početí

Dogma o Neposkvrněném početí Panny Marie bylo vyhlášeno papežem Piem IX. už v roce 1854 prostřednictvím buly Ineffabilis Deus. Toto dogma učí, že Panna Maria byla od prvního okamžiku svého početí uchráněna dědičného hříchu díky zásluhám Ježíše Krista.

Tento akt o Neposkvrněném početí, učiněný papežem bez svolání koncilu, byl klíčovým krokem k pozdějšímu vyhlášení dogmatu o papežské neomylnosti. Ukázal totiž papežovu schopnost samostatně definovat věroučné otázky.

Cením si odvahy některých katolických kněží, kteří se postavili učení římskokatolické církve. Pro nás ateisty nebo agnostiky, které maximálně zajímá evoluce nebo teorie velkého třesku, se to může zdát jako maličkost. Pro katolického kněze je však rozchod s učením církve záležitostí velké osobní odvahy a duchovní integrity. Klatba, hereze, peklo a očistec jsou pro ně stále platné koncepty, stejně jako v době, kdy Dante psal svou Božskou komedii.

Pro agnostika, za kterého se považuji, je těžké k tomuto sporu zaujmout jednoznačné stanovisko. Jedno je však jisté – pokud máme v pekle 4326 čertů a přičteme k nim 203 dalších, dostaneme 4529 čertů. Stejně tak, pokud je na sabatu 342 čarodějnic a 41 z nich odletí na koštěti jinam, zůstane na původním sabatu 301 čarodějnic. A za tím si stojím.

Z tohoto pohledu se spor o platnost voleb v Rumunsku jeví jako naprosto bagatelní záležitost, která by pobožné Ryšavé lišce Zikmundovi nestála ani za děravý pražský groš.

Odkaz na článek:

https://www.forum24.cz/ladisla-jakl-z-klausova-institutu-nejspis-nema-problem-s-ruskym-zasahovanim-do-voleb

  • Sdílet: