Blogosvět.cz logoBlogosvět.cz logo

Influencerské kousky Zkouka Sítníka

Poberta Nárokovec a Zkouk Sítník

Když už realita nestačí, stačí správný úhel pohledu.


Vždy poté, co Zkouk Sítník ovládl nějakou Informační džungli a zajistil, že nikdo nevěří vlastním očím, nastal čas na další krok. Nebylo už třeba jen mazat a překrucovat informace – bylo potřeba vytvořit nové hrdiny a nové pravdy. A tak když byl Zkouk jednou najat jako externí spolupracovník Nárokiště z nejhlubší části mraveniště, stal se i prvním a nejvlivnějším influencerem jejich mraveniště.

Kdo ovládá obraz, ovládá mysl. Kdo ovládá mysl, ovládá mraveniště. A tím začínala nová éra – éra influencerských kousků Zkouka Sítníka. Být "hmyzím influencerem" znamenalo nemuset nic vědět, ale vypadat, že víš všechno. A Zkouk Sítník byl v tomhle mistr. „Ovládat informace? Příliš pracné. Ovládat lidi? Stačí správný obsah.“ A tak vznikly nové formy manipulace, které se šířily mraveništěm jako roj sarančat. Zkouk pochopil, že nikdo už nemá čas ověřovat fakta. Důležitější bylo, co vypadalo dobře a co se sdílelo nejrychleji.

„Fakta jsou složitá. Pocity jsou jednoduché.“

„Důležité není, co se stalo – ale jak to lidé cítí!“

A tak začal vytvářet emocionální virální příběhy, které měly udržet mravence ve správném myšlenkovém rozpoložení.

„Chudák osamělý mravenec – přerozdělení by mu pomohlo!“ (A nikdo neřešil, že si zásoby schovával sám.)

„Nový tunel se stal symbolem pokroku!“ (A nikdo neřešil, že se ve skutečnosti nikdy nepostavil.)

„Odpůrci systému jsou nešťastní, protože nechápou výhody přerozdělování!“ (A nikdo se nezeptal, jestli nejsou spíš naštvaní, protože jsou hladoví.)

A protože bylo potřeba udržet mravence ve správné náladě, bylo nutné také vytvořit hvězdy mraveniště. Zkouk tak vytvořil síť vlastních influencerů, kteří byli naprostými hvězdami mravenčích sociálních platforem.

Přerozdělovač Pavel – sděloval informace o tom, jak správně čerpat dotace.

Sesterka Beruška – vysvětlovala, jak „emocionální stabilita“ znamená větší nárok na jídlo.

Mravenec Změna – pravidelně informoval, jak se mraveniště musí přizpůsobit nové době a konečně se zbavit zastaralých představ o práci.

Každý influencer měl jasný cíl – přesvědčit mraveniště o účelnosti Nárokiště, že práce je zbytečná, dotace jsou správné a kdo to nechápe, je hloupý. V běžném mraveništi fungovalo logické řešení problémů. Pokud něco nefungovalo, opravilo se to. Ale ve světě influencerů to bylo jiné. Pokud něco nefungovalo, stačilo změnit, jak se o tom mluví.

Tunely se hroutí? → „Zavedli jsme revoluční model organické adaptace tunelové struktury!“

Jídlo dochází? → „Je to příležitost k nové diskuzi o udržitelném hladu!“

Mravenci začínají protestovat? → „Mraveniště čelí vlně dezinformací od extremistických pracantů!“

Stačilo správně otočit příběh a problém přestal být problémem. A pokud se i tak našli mravenci, kteří si dovolili pochybovat, přišla největší influencerská zbraň: „To se musí dohledatelně ověřit…“ A všichni věděli, že jakmile něco musíš dohledatelně ověřit, je lepší to vzdát.

Zkouk ale měl jeden speciální plán – plán, který měl navždy změnit mraveniště. Rozhodl se vytvořit největší kampaň všech dob: „Práce je přežitek. Skutečná hodnota je v myšlení!“ A tak začal masivní vlivový program, který tvrdil, že práce je zastaralý koncept a moderní mravenec už nemusí fyzicky nic dělat – stačí, když správně myslí.

Mravenci, kteří nosili zásoby, byli zesměšňováni jako „staromódní konzervativní dříči.“

Mravenci, kteří stavěli tunely, byli označeni za „příliš materialisticky zaměřené.“

A mravenci, kteří se ptali, jak se pak bude přežívat? „Nepochopili moderní hodnoty mraveniště.“

A protože kampaň podpořili největší influenceři, mravenci tomu začali věřit. „Vlastně… proč bych měl pracovat? Když si to správně obhájím, dostanu to stejně.“ A mraveniště začalo kolabovat.

Jednoho dne ale přišel zásadní problém – přestaly existovat zásoby. Najednou se nedalo co přerozdělovat. Mravenci začali hladovět. A co bylo nejhorší? Nikdo nevěděl, co je vlastně pravda.

„Máme jídlo, nebo ne?“

„To bychom si museli dohledatelně ověřit…“

A když influenceři šli k Zkoukovi pro další instrukce, zjistili, že je pryč. Zmizel. A s ním zmizela i celá Informační džungle. A najednou si mravenci museli začít všímat skutečnosti. „Počkat… my jsme byli celou dobu klamáni?“ Ale to už bylo pozdě. Mraveniště i s jeho Nárokištěm se zhroutilo. A mravenci se mohli rozhodnout – začít znovu pracovat, nebo čekat na dalšího Zkouka, který jim řekne, co mají chtít. A kdo ví… Možná už někde jinde rostla nová Informační džungle.

Zkouk Sítník
Zkouk Sítník · Foto: Zbořil/DALL-E

Čtěte na podobné téma:

Poberta Nárokovec a Zkouk Sítník: Neparodický pastiš Ferdy Mravence a Brouka Pytlíka pro dnešní dobu

  • Sdílet: