Kartel, kdy je neudržitelný a kdy ano.
Kartel
Proč se kartely rozpadají samy bez zákazu? Co vše je kartel? Kdy je kartel udržitelný a proč? Krátce o největším kartelu který svojí moc využil na maximum.
Kartel je termín používaný v ekonomii a obchodě, když konkurenční firmy přestanou mezi sebou bojovat o zákazníky, ale začnou spolupracovat. Typicky mají podnikatelé ve stejném sektoru podobné zájmy a cíle, a tak se dohodnou na společných cenách i produkci.
Většinou je zbytečné toto svobodné jednání zakazovat nebo trestat jako nezákonné, protože přirozeně dlouho nevydrží. Za kartelové dohody se nechá i považovat odbory zaměstnanců, kdy si zaměstnanci dohodnou nekonkurovat schopnostmi a z firmy vytáhnout co nejvíce peněz za práci.Kartel se sám rozpadne, jakmile jeden z členů zatouží po větším zisku a větším podílu na trhu a sníží cenu pod dohodnutou, nebo zvýší kvalitu služby. Kartel se také rozpadne, jakmile nějaký zákazník bude tak nespokojený, že začne sám podnikat v daném sektoru a tím začne konkurovat a tlačit na zlepšování kvality a ceny. Co mohou jen zodpovědní zákazníci, kteří mají uspořený nadbytečný kapitál. Kartel časem ztratí dominanci na trhu, protože sektor kde vládne kartel se nezlepšuje tak rychle jako ostatní sektory, konkurenční technologie se nepřestanou zlepšovat a postupně jsou výhodnější a přitahují zákazníky. A tak výrobci benzínu mohou se dohodnout, že budou udržovat nějakou cenu benzinu, ale ostatní sektory mohou problém vyřešit vynalezením efektivnějších motorů, nebo přejít na jiný zdroj energie k přepravě.
Že je to možný dokazuje historie, když vznikl kartel OPEC a cenu ropy zvýšili ze 2 dolarů na 10. Trh to postupně rozbil zvyšováním efektivity spalovacích motorů. A tak kartel v roce 1979 zvyšoval až na 30 dolarů, pak se rozpadla dohoda kvůli přirozené chamtivosti jednotlivých členu. Nakonec se kartel zase sjednotil mezi roky 2004 a 2008 kdy vytlačili cenu na 100 dolarů, kterou nejspíše dlouhodobě už nepřekonají, protože trh už ztratil důvěru a hledá a vyvíjí jak celí sektor nahradit jiným.Pokud se kartel nerozpadá, protože zákazníci nemají dostatek kapitálu na vytvoření konkurence, nebo dostatek znalostí, nebo nemohou získat vzácné naleziště. Pak zákazníci platí nezbytečně velkou cenu, je to cena za chyby z minulosti. Kdy chybou bylo nechat důležitý vzácný zdroj tak lacino jen pár vlastníkům. Totiž s rostoucím počtem členů kartelu klesá šance, že bude fungovat dlouho. Jen ta vysoká cena zákazníka přinutí se přestat chovat nezodpovědně a dělat svojí práci pořádně a hlídat svoje zájmy. Také díky kartelu nebylo lidstvo z více než 90% závislé na jedné komoditě.
Je tedy vidět, že podnikatelé nedokážou vytvořit tak velký kartel, který by vydržel a nezničil vlastní sektor, protože konkurence existuje nejen ve stejném sektoru, ale i napříč sektory.
Existuje ale sektor, kde jsou podnikatelé trhem motivováni spolupracovat a dohodnout se na kompromisu a vytvořit jeden výsledný produkt, protože spory v tomto sektoru jsou extrémně nákladné. Tento sektor je právní a vymáhání práva. Když jsou pozitivní práva poptávána, je potřeba se dohodnout na jejich poskytování. V tomto sektoru nelze konkurovat jiným sektorem, protože výrobou elektřiny (dalších jiných věcí),nelze řešit komu co patří. Proto je potřeba, aby konkurenční firmy, jako jsou Piráti a ODS, spolupracovaly na poskytování služeb a vytvořily kartelovou dohodu, kterou bude zajišťovat společnou firmou a to státem. Někteří by mohli namítnout, že lze konkurovat anarchii a svoje individuální práva si vymáhat sám. To by ale vytvořilo trh bez pravidel řídící se velikostí fyzické síly a ne velikostí kapitálu, což by bylo neefektivní a neprospěšné.
Kartel by nemusí být v právním sektoru, pokud nejsou pozitivní práva poptávána, protože pak není potřeba, aby se konkurenční firmy dohodly. Násilně, ale vyžadovat pozitivní práva by bylo netržní a způsobovalo by to odpor ke svobodě.
Je také důležité zmínit, že když vymáhání práva zajišťuje kartel, je o to více důležité, aby svobodní zákazníci udržovali kapitálovou moc mezi názorově konkurenčními firmami (politickými stranami) v rovnováze a nedali příliš velkou moc jedné firmě. Pokud by jedna firma získala dominantní postavení na trhu, mohla by využít právo i proti konkurenci, se kterou musela držet kartelovou dohodu. Pak by pravděpodobně nic nebránilo využití práva i proti zákazníkům (občanům) a stanovit si kvalitu práva i cenu bez ohledu na zákazníky i konkurenci.
Děkuji že se zajímáte o důsledky lidského jednání.