Gíza: Změny při návštěvě pyramid
Turistika
Připomínat, že tři pyramidy a Sfinga na plošině v Gíze jsou jedním z klíčových turistických magnetů Egypta je stejně nadbytečné jako uvádět, že hlavním městem země je Káhira.
Starověké památky na zmíněné náhorní plošině navštíví ročně miliony turistů. Takovéto množství znamenalo značný nápor na dosavadní vstupní bod, který se nachází u hotelu Marriott Mena House severně od pyramid a z více důvodů přestal vyhovovat. Vstup k pyramidám si vyžádal jednak rekonstrukci, jednak regulaci, a to jak autobusové a automobilové dopravy, tak přepravy pomocí velbloudů koní. Proto úřady přistoupily k radikálnímu řešení, jehož výsledek vstoupil v úterý 8. dubna do zkušebního provozu.
Jeho začátek ale nedopadl nikterak slavně.
Podstata změn
Starý vstup u hotelu Marriot Mena House byl uzavřen a nově se na náhorní plošinu vstupuje jihozápadně od pyramida – z exitu na autostrádě Fayoum Desert Road vedoucí k modernímu návštěvnickému centru. Zde jsou pokladny spolu se vstupními turnikety, místa pro občerstvení, nechybí historická videoprezentace, bazar a především obří parkoviště s kapacitou 200 autobusů a o tisíc víc osobních automobilů. Na náhorní plošinu bude ovšem povolen vjezd pouze elektrobusům a golfový vozítkům společnosti OPE (viz níže), která rozvezou návštěvníky k jednotlivým pamětihodnostem. Důležité je také říci, že majitelé velbloudů a koní byli odsunuti na nové, vzdálenější stanoviště. Pro zvířata byly vybudovány přístřešky a zajištěn dostatek vody.
Celý tento projekt v hodnotě přes 50 milionů amerických dolarů má na starosti společnost Orascom Pyramids Entertainment (OPE); na rekonstrukci pracuje od roku 2018. Podle předsedy OPE Amra Gazarina je cílem projektu poskytnout návštěvníkům lépe organizovaný a ekologičtější zážitek.
První zkušenost
Jak již naznačeno, start nedopadl nejlépe. Objevila se kritika, jednak od provozovatelů velbloudů a koní, jednak od průvodců i návštěvníků kvůli kolabující dopravě z návštěvnického centra na náhorní plošinu. V den zahájení zkušebního provozu (8. 4.) navštívilo pyramidy víc turistů než obvykle. Navazujícím problémem byl nejen nedostatek elektrovozidel, ale také protest provozovatelů jízd na koních a velbloudech. Ti zablokovali nové trasy pro turistické elektrobusy jezdící v režimu „hop-on, hop-off“*/ - a chaos byl na světě. Protest se týkal toho, že jejich stanoviště jsou příliš daleko od míst, kde se nacházejí návštěvníci, což ohrožuje jejich živobytí.
*/ autobus s volným vystupováním a nastupováním na dané trase
Společnost OPE vysvětlila, že v počátečních hodinách 8. dubna fungovalo vše normálně, přestože mezi devátou a jedenáctou hodinou dopolední přicestovalo do komplexu 13,8 tis. návštěvníků. Komplikace nastaly po jedenácté hodině, kdy přijelo hodně autobusů s turisty najednou a projevil se nedostatek elektrobusů pro přepravu na náhorní plošinu, přičemž vše kriticky ovlivnila zmíněná blokáda. Majitele velbloudů a koní se posléze podařilo pacifikovat a úřady povolaly – ekologie neekologie - posily v podobě autobusů s dieselovým motorem. Uvažuje se také o tom, že bude povolen vjezd elektrobusů cestovních kanceláři do areálu náhorní plošiny, čímž by se přispělo k vyřešení nedostatku ekologických vozidel společnosti OPE.
Tyto počáteční porodní bolesti se jistě podaří zvládnout, neboť pro Egypt je „pyramidová turistika“ víc než důležitá, stejně jako dobrá pověst s ní spojená. Nicméně platí, řečeno v nadsázce: chtěli jsme to na náhorní plošině v Gíze udělat co nejlepší a dopadlo to jako vždycky. Egyptské ministerstvo cestovního ruchu nicméně dalo na vědomí, že bude zkušení provoz na náhorní plošině pečlivě monitorovat, aby, až bude nový systém plně implementován, byl zajištěn turistům a průvodcům „plynulý a efektivní zážitek“, to je bez komplikací, kterým čelili 8. dubna. Řada našich čtenářů jistě bude mít příležitost dříve či později výsledky tohoto úsilí osobně ověřit.
Volně podle serveru Ahram Online, odkazy: