Objektivista a syn slovenských Rusínů Steve Ditko: (Spolu)autor Spidermana, Ironmana či Dr. Strange
Objektivismus
Stephen John Ditko, známý jako Steve Ditko, byl jedním z nejvýznamnějších komiksových tvůrců 20. století. Tento tichý a záhadný muž, který stál v pozadí světa superhrdinů, se narodil 2. listopadu 1927 v městečku Johnstown v Pensylvánii jako syn rusínských přistěhovalců ze Slovenska. Svým výjimečným talentem a filozofickým přístupem k tvorbě se navždy zapsal do historie komiksu.
Ditko začal svou kariéru jako kreslíř během vojenské služby v poválečném Německu, kde přispíval do armádních novin. Po návratu do USA studoval na Cartoonist and Illustrator School (dnes School of Visual Arts) v New Yorku pod vedením legendárního kreslíře Jerryho Robinsona, který spoluvytvořil Jokera (1940). Právě v New Yorku se setkal s legendárním Stanem Leem a začala tak jejich nezapomenutelná spolupráce.
V roce 1962 společně vytvořili Spider-Mana, jednoho z nejslavnějších superhrdinů všech dob. Spider-Man nebyl typickým superhrdinou své doby – byl teenagerem, který se potýkal s každodenními problémy a životními dilematy. Přesně to ho odlišovalo od ostatních a činilo ho přístupnějším pro mladé čtenáře. Ditkův umělecký styl a důraz na detail přinesly Spider-Manovi jedinečný vizuální charakter, který okamžitě zaujal čtenáře.
V roce 1963 Ditko přivedl na svět dalšího kultovního hrdinu – Doctora Strange. Tento mistr mystických umění přinesl do komiksu psychedelické světy, snové dimenze a hlubokou filozofii, která odrážela Ditkovu fascinaci objektivismem. Další z Ditkových významných přínosů světu superhrdinů byl nový design pro Iron Mana. Původně šedivý a nepřitažlivý oblek Tonyho Starka nahradil moderní červenožlutý design, který se stal ikonou postavy a zůstal oblíbený dodnes.
Steve Ditko nebyl jen génius komiksového umění, ale také oddaný zastánce filozofie objektivismu podle Ayn Randové. Tento filozofický směr, který klade důraz na racionální egoismus a morální absolutismus, zásadně ovlivnil jeho tvorbu. Ditko prosazoval myšlenku, že dobro a zlo jsou jasně definované a neexistují žádné morální šedé zóny. To se projevilo nejen v jeho osobním životě, ale i v jeho tvorbě. V příbězích Spider-Mana se Peter Parker stává drsnějším, asertivnějším a začíná požadovat lepší odměnu za své fotografie. Tento pravicový posun v postavě však narazil na odpor vydavatele Marvelu Martina Goodmana, který se obával negativní reakce levicově smýšlejících univerzitních studentů. Tento konflikt nakonec vedl k Ditkovu odchodu od Marvelu v roce 1966, kdy se vydal vlastní cestou, aby mohl volně vyjadřovat své názory.
Po odchodu z Marvelu se Ditko plně ponořil do tvorby postav, které odrážely jeho objektivistické přesvědčení. Nejikoničtější z nich byl Mr. A (1967) – postava novináře Rexe Grainea, který bojuje za absolutní spravedlnost a věří, že svět je rozdělen na jasné dobro a zlo. Mr. A nosil pancéřové rukavice a celohlavovou masku, která symbolizovala jeho neústupnost a nekompromisní přístup k morálním otázkám. Charakteristickým symbolem byla jeho vizitka – napůl černá, napůl bílá – která symbolizovala, že pravda je neměnná a jednoznačná („A je A“). Tento motiv přímo vychází z filozofie Ayn Randové, že realita je absolutní a nelze ji měnit podle přání.
Steve Ditko zůstal až do své smrti 29. června 2018 tajemnou postavou. Zřídka poskytoval rozhovory a odmítal veřejnou pozornost, přičemž zůstával věrný svým ideálům a přesvědčením. Jeho vliv na svět komiksu je však nezpochybnitelný. Spider-Man, Doctor Strange a Iron Man se stali ikonami popkultury a i dnes inspirují miliony fanoušků po celém světě. Přestože jeho pravicové postoje a objektivistická filozofie zůstávají pro někoho kontroverzní, Ditko si vždy stál za svými názory a tvorbou.
Steve Ditko byl géniem s hlubokým přesvědčením a jeho komiksy přinesly do žánru superhrdinů nejen inovativní umění, ale i filozofickou hloubku. Ačkoliv zůstal často ve stínu svých slavnějších kolegů, jeho dílo nadále inspiruje a rezonuje s těmi, kteří hledají hrdiny s neochvějnou morálkou a osobní integritou.