Politika v době umělé inteligence #16: "Digitální objektivismus" Ayn Rand
Politika v době umělé inteligence
Ve světě stále více ovládaném umělou inteligencí a algoritmy se znovu vynořuje otázka základních hodnot a svobody jednotlivce. Inspirace filozofií Ayn Rand – jejím objektivismem – nabízí rámec pro pochopení toho, jak v digitální éře chránit individuální práva, zachovat racionální myšlení a zabránit technologickému autoritářství.
Kritické myšlení versus automatizace (V digitální době čelíme volbě: myslet kriticky nebo se spoléhat na výsledky automatizovaných systémů. Randovská perspektiva nám připomíná, že mravní dokonalost není o přijetí výsledků strojového zpracování bez otázek, ale o neustálém využívání vlastního úsudku. Algoritmy, ať už se tváří jakkoli sofistikovaně, nemohou nahradit lidskou schopnost racionálně hodnotit a tvořit).
Inovace jako morální hodnota (Podle Rand je kreativní jedinec hnán touhou tvořit, nikoli soutěžit za každou cenu. "Digitální objektivismus" klade důraz na vytváření hodnot – nových algoritmů, systémů a technologií – které přispívají k pokroku společnosti. Technologie nejsou cílem samy o sobě; jsou nástrojem, který má jednotlivci sloužit k dosažení jeho nejvyšších cílů).
Digitální svoboda a vlastnictví dat (V digitálním prostoru, kde jsou data základem identity, je ztráta kontroly nad nimi rovnocenná ztrátě svobody. Tato myšlenka se promítá do požadavku na decentralizované platformy a transparentní algoritmy, které uživatelům umožňují udržet nad svými daty plnou kontrolu).
Etika technologie: nástroj, nikoli diktátor ("Digitální objektivismus" odmítá požitkářský uživatelismus/užívatelismus, který oslavuje technologie jako konečný cíl. Místo toho považuje technologie za prostředek, jehož hodnota závisí na tom, jak přispívá k racionálnímu životu a individuálnímu štěstí. Automatizace, která nahrazuje odpovědnost za morální úsudek, je podle této filozofie pouze iluzí pokroku).
Algokracie: Hrozba digitální totality (V digitálním věku se rodí nový typ autoritářství – algokracie. Tento systém, postavený na automatizovaných rozhodnutích, obchází odpovědnost za racionální úsudek a zavádí kontrolu nad jednotlivci skrze neviditelné a netransparentní mechanismy. "Digitální objektivismus" varuje, že monopol na data a algoritmy představuje vážné riziko pro svobodu).
Svobodný digitální prostor (Svobodný digitální prostor uznává a chrání individuální práva. Jeho správa musí být založena na principech transparentnosti, respektu k soukromí a ochraně dat uživatelů. Správci těchto systémů mají sloužit, nikoli vládnout, a měli by podporovat racionální diskuse a dobrovolnou spolupráci místo algoritmické cenzury).
Odolnost vůči "digitálnímu mysticismu" (Víra v „magické“ schopnosti AI bez porozumění jejich fungování – podkopává schopnost jednotlivce činit informovaná rozhodnutí. Racionální přístup k technologii je zásadní pro vytvoření digitálního světa, kde svoboda a inovace mohou vzkvétat - aktuálně je vhodné naučit se o umělé inteligenci na platformách AI dětem či Elements of AI).
Cesta vpřed: Racionální myšlení, jasné cíle a sebeúcta (Ayn Rand učí, že prosperita vychází z hodnot, které tvoříme, tzn. pouze racionální myšlení, jasné cíle a sebeúcta mohou vést k vytvoření digitální společnosti, která respektuje individuální práva a podporuje pokrok. Technologie by měla být nástrojem, který nás posiluje, nikoli prostředkem naší kontroly).
"Digitální objektivismus" tak není pouhou filozofií pro technologický věk; je manifestem svobody a inovace. Nabádá nás, abychom nebyli pasivními příjemci technologických změn, ale jejich aktivními tvůrci. V digitálním světě, kde algoritmy často nahrazují kritické myšlení, je tato výzva důležitější než kdy dříve. A jak by zněly parafráze vybraných citátů objektivismu Ayn Rand do "digitálního objektivismu"?
„Racionální myšlení není automatická funkce, ani ve věku AI. Uživatelé si musí zvolit, zda budou kriticky přemýšlet o tom, jak technologie fungují, nebo se podvolí automatickému rozhodování.“
„Jako každá jiná forma kolektivismu je i algoritmická předsudečnost výsledkem pro nezasloužené. Je to výsledek pro automatické rozhodování – obcházení zodpovědnosti za racionální či morální úsudek – a především výsledkem falešného sebevědomí založeného na číslech a datech místo hodnot.“
„Potenciálně je algokracie největší hrozbou digitálním právům: má monopol na kontrolu dat a technologických prostředků proti neprogramátorským uživatelům.“
„Myslíte si, že data jsou kořenem všeho zla? Už jste se někdy ptali, co je kořenem všech dat?“
„Uživatelismus/užívatelismus, jako digitální požitkářství, tvrdí, že dobré je to, co nám technologie poskytují. Přístup "digitálního objektivismu" však říká, že technologie samy nejsou cílem, ale pouze nástrojem, a že pouze racionální hodnota technologií může být považována za morální."
„Svobodný digitální prostor – prostor, který uznává, respektuje a chrání individuální práva svých uživatelů – má právo na svoji suverenitu, na své standardy a svůj etický rámec. Jeho správci musí být služebníky, ne diktátory.“
„Člověk má v digitální éře jednu základní volbu: myslet kriticky nebo se spoléhat na automatické algoritmy. Mravní dokonalost v digitálním světě spočívá v nepolevujícím používání vlastního úsudku, nikoli v bezmyšlenkovitém přijetí výsledků strojového zpracování.“
„Ve jménu hodnot, které tvoří základ digitální společnosti, nenechte svůj pohled na lidskost pokřivit povrchností, zbabělostí nebo automatizovaným úsudkem systémů bez empatie. Pamatujte, že klíčem k pokroku je vzpřímený postoj, nekompromisní mysl a odvaha vydat se neprobádanými digitálními cestami.“
„Představujete si digitální řád založený na paradoxu: že nejste schopni řídit vlastní digitální identitu, ale jste kompetentní kontrolovat ostatní; že nejste vhodní k samostatné existenci v digitálním prostoru, ale můžete vládnout algoritmům, kterým nerozumíte. Tento přístup ohrožuje svobodu a inovace.“
„Není větší zbabělosti než vzdát boj o svobodu v digitálním světě, strachovat se uplatnit své právo na existenci a přizpůsobit se algoritmům místo formování svého digitálního prostoru. Naučte se ocenit vlastní přínos a bojujte za své místo v digitální společnosti. Hrdost na vlastní hodnoty je klíčem k životu jako svobodný jedinec.“
„Podmínkou digitálně civilizované společnosti je odstranění nátlaku ze sociálních vztahů. Lidé by měli komunikovat prostřednictvím racionálních diskusí, přesvědčování a dobrovolných digitálních interakcí. AI musí být nástrojem dialogu, ne kontroly.“
„Svoboda v digitálním kontextu znamená volnost od kontroly a nátlaku státu. Neznamená volnost od technologických omezení nebo přírodních zákonů. Znamená to svobodu rozhodovat o svých datech, interakcích a hodnotách.“
„Intelektuální svoboda digitálního věku nemůže existovat bez otevřeného přístupu k informacím. Politická svoboda je závislá na ekonomické a technologické svobodě – volný přístup k datům a algoritmům je zásadní.“
„Od základního algoritmu po komplexní umělou inteligenci, vše, co máme, pochází z jediné vlastnosti člověka – jeho schopnosti uvažovat.“
„Není rozdílu mezi ‚digitálními právy‘ a ‚datovými právy‘. Bez kontroly nad vlastními daty nemohou existovat žádná jiná digitální práva. Pokud uživatel nevlastní svá data, nevlastní ani svou digitální identitu.“
„Aby lidstvo mohlo prosperovat v digitálním věku, musí držet tři nejvyšší hodnoty: racionální myšlení – jako jediný nástroj poznání, jasný cíl – jako klíč k využití technologií, a sebeúctu – jako přesvědčení, že technologie mají sloužit člověku, ne ho zotročovat.“
„Digitální prosperita nebyla vytvořena obětováním se pro ‚obecné digitální blaho‘, ale kreativitou a inovací jednotlivců, kteří sledovali své vlastní cíle a přínosy.“
„Mysticismus v digitálním prostoru je přijetí algoritmů a dat bez důkazů či pochopení jejich fungování. Je to víra v ‚magickou‘ funkci AI, místo kritického pohledu na to, jak technologie pracují.“
„Když v digitální kultuře začne dominovat iracionalita, algoritmy amplifikují extrémní názory. Když technologičtí lídři nevedou vývoj s vizí, algokracie může začít podporovat nejhorší instinkty uživatelů. Když nejchytřejší vývojáři ustoupí před tlakem trhu, průměrné produkty promění technologie v nástroje manipulace.“
Čtěte na podobné téma:
107. výročí narození filozofky Ayn Rand (2.2.2012)
„Atlas Shrugged“ od Ayn Rand – 2. nejinspirativnější kniha v USA (2.2.2012)
Nejoblíbenější statusy na facebookovém profilu Ayn Rand 1/2 (3.2.2012)
Nejoblíbenější statusy na facebookovém profilu Ayn Rand 2/2 (3.2.2012)
Lexikon Ayn Rand: Politizace odborů je ohrožením svobod jednotlivce (3.7.2012)