Politika v době umělé inteligence #27: Gamifikace občanství a politiky
Politika v době umělé inteligence
V poslední době jsme svědky stále častějšího propojení moderních technologií a politiky. Ať už jde o umělou inteligenci, data mining nebo nové způsoby zapojení občanů do politických procesů, technologie přinášejí revoluci nejen v oblasti volebních kampaní, ale i v samotné podstatě politického života. Zajímavým trendem v době umělé inteligence, který by mohl výrazně změnit způsob, jakým vnímáme politiku je "gamifikace občanství a politiky" k čemuž jsem dosud napsal 6ti dílnou sérii článků inspirovaných nejlepšími českými hrami. Jaké je jejich shrnutí?
1. Republic Come: Deliverance – Politika jako RPG
První díl série začal představou, co kdyby politika byla součástí RPG hry. Hráči nezačínají jako politici nebo šlechtici, ale jako obyčejní občané, kteří se učí, jak funguje veřejná správa, účastní se voleb a angažují v komunitních projektech. Republic Come: Deliverance by nabídla simulaci moderního občanství, kde by se hráči zlepšovali v dovednostech jako je rétorika, ekonomie, právní vědomí a technologická gramotnost. Každé rozhodnutí by ovlivnilo příběh a vztahy s ostatními postavami, čímž by hráči zažívali reálné důsledky svých politických rozhodnutí.
2. Maffia: The Nation of Lost Heaven (1914–1919) – Historie v rukou hráčů
Druhý díl série se zaměřil na historickou gamifikaci, inspirovanou hrou Mafia: The City of Lost Heaven. Hráči by se ocitli v období první světové války a ztotožnili by se s národními odbojáři, kteří usilovali o samostatnost Československa. Hra by reflektovala turbulentní dobu, plnou intrik, propagandy a národního povstání. Hráči by se museli rozhodovat, zda podporují revoluci, zachování monarchie nebo budou hrát na všechny strany. Každé rozhodnutí by mělo hluboký dopad na vývoj příběhu i politickou situaci.
3. Operation Flashvote: Postal Voting Election Crisis – Krize demokracie
Ve třetím díle série jsem zjišťoval, jak by hra inspirovaná Operation Flashpoint: Cold War Crisis mohla přenést hráče do srdce volební krize. Tento koncept by simuloval volební proces, který je ohrožen manipulacemi, hackerskými útoky a dezinformačními kampaněmi. Hráč by se stal volebním inspektorem nebo tajným agentem a musel by chránit demokratický proces. Hra by kladla důraz na morální dilemata, když hráč bude čelit rozhodnutím mezi rychlými řešeními a dlouhodobými bezpečnostními opatřeními.
4. Posel demokracie – Hledání zmizelých hodnot
Čtvrtý díl série přinesl koncept hry Posel demokracie, kde hlavní postava – skeptický nevolič – postupně zjišťuje, že s erozí demokratických hodnot se nevyrovnávají jen ostatní lidé, ale že svou apatií přispívá i on sám. Hra ukazuje, jak politická apatie a ignorování problémů může vést k pádu demokracie. Každé rozhodnutí hráče (nebo jeho pasivita) by mělo konkrétní důsledky, přičemž hráči byli postaveni před otázku: Co znamená být občanem? Jaký vliv mají na demokracii i zdánlivě neškodné činy?
5. Maffia 2: The Student Resistance (1939–1944) – Boj proti nacismu
Pátý díl série se zaměřil na období druhé světové války, kdy mladí studenti v Československu organizovali odboj proti nacistické okupaci. Hráči by se stali součástí studentského hnutí, které usilovalo o zachování české nezávislosti a zajištění demokratických hodnot. Hra by nabídla autentický pohled na historické události, včetně sabotáží, špionáže a organizování mezinárodního odporu. Hráči by se rozhodovali, jakým způsobem podpořit spojenecké síly a jak čelit hrozbám, které přinášela okupace.
6. Trudeaucracy Come: Deliverence (1949–1995) – Boj za svobodu
Poslední díl série přinesl koncept hry Trudeaucracy Come: Deliverence, která by se zaměřila na období vlády kanadského premiéra Pierre Trudeaua. Hráči by se stali postavou, která se snaží čelit rostoucí byrokracii a socialistickým tendencím v Trudeauově politice. Hlavním cílem hry by bylo upozornit na nebezpečí přílišné koncentrace moci ve státním aparátu, který ohrožuje osobní svobody. Hráči by se museli rozhodnout, jakým způsobem se postavit proti těmto hrozbám a jak chránit demokracii a lidská práva v moderní politice.
Série o gamifikaci politiky a občanství ukazuje, jak by herní prvky mohly v době umělé inteligence změnit náš vztah k politice a občanskému životu. Od učení se o fungování státní správy přes prozkoumání historických událostí až po simulace volebních krizí a demokratických hodnot – každá hra v této sérii by hráče vybízela k aktivní účasti a zamyšlení nad tím, jak by mohli ovlivnit budoucnost státu a společnosti. Gamifikace občanství a politiky tedy může poskytnout nový, interaktivní způsob, jak se zapojit do veřejného života, učit se z minulosti a chápat složitost politických rozhodnutí, která ovlivňují náš svět.
Čtěte na podobné téma:
Politika v době umělé inteligence #1-10
Politika v době umělé inteligence #11-20
Politika v době umělé inteligence #21: Zásady úspěšného vládnutí v éře umělé inteligence
Politika v době umělé inteligence #22: Algoritmické veřejné zakázky a digitální whistleblowing
Politika v době umělé inteligence #24: Digitální stát ve třetím tisíciletí
Politika v době umělé inteligence #25: Hnutí odporu proti digitálnímu věku „neoluddismem“
Politika v době umělé inteligence #26: Virtuální státy a tokenizované občanství