Blogosvět.cz logoBlogosvět.cz logo

Hloupé děti nepatří na gympl, to je vše

Cermat má testy v pořádku

Tak to Cermat zase zvoral, dozvěděla jsem se, té instituci už nepomůže ani svěcená voda. Testy nanečisto prý nebyly snadné, extrémní hlasy tvrdí, že šlo o popravu těch nebohých nevinných dětí. Tyhlety srdceryvné lamentace mne samozřejmě zaujaly, a tak jsem se na zadání oněch šílených příkladů podívala. Přišlo mi to poměrně snadné, ale vím, že jsem teď nabušená, neb jsem loni připravovala s velkým úspěchem na přijímačky starší dítě. Abych si svoje domněnky ověřila, donutila jsem dnes mladší dítě, aby si testy udělalo namísto běžného vyučování (je na domácím vzdělávání). Poprava neproběhla, ale zklamaná jsem - jak jako jen 84 bodů? To teda ne, chci vidět plný počet, protože vím, že na to potomek má!


Učitel matiky si zoufá

K celé akci mne přinutil článek učitele matiky Tomáše Chrobáka z Bašky u Frýdku-Místku zveřejněný na EDUin. Kantor mj. tvrdí:

Historce s matematickou olympiádou nevěřím, ale to pominu, připouštím jistou míru autorské fabulace. Není ani pravda, jak tvrdí Chrobák, že by předchozí testy, až na tu psychedelickou loňskou pondělní anomálii, která kde komu zavařila, byly jednoduché. Tak to prostě není, dělala jsem je všechny. Odpovídaly svojí obtížností tomu letošnímu zkušebnímu, je to pořád na jedno kopyto.

Testy byly lehké jak facka

Jak jsem uvedla, dala jsem dnes testy napsat synovi. Je to osmák na domácím vzdělávání (skuhral, že to není fér, proč to má dělat a bla, bla, bla, takové slabošské výmluvy mne ale nezajímaly), abych vše uvedla na pravou míru. S prstem v nose získal z matiky 42 bodů a totéž z češtiny. Kdyby nebyl od narození mistr světa amoleta, co si po sobě nic nečte, protože všemu rozumí nejlíp, mohl zjistit, že ve dvou případech nedotáhl výpočet do konce (jojo, nepokrátit, co pokrátit lze, se nevyplácí) a jednou blbě odečetl pod sebou (trapas, fakt, to mu nedaruju), což ho stálo zbytečně další body dolů. V češtině se neobtěžoval přečíst si zadání u dvou příkladů tak úplně, protože to přece odhadne a nebude ztrácet čas, který může věnovat PS5. Taky tři body pryč. Zbytečně. Aspoň ale ví, co má trénovat.

Vzhledem k tomu, že předtím nikdy žádný test Cermat pro devátou třídu nedělal (jen loni jeden pro sedmáky), vlastně nepsal nikdy žádný jiný test krom těch na přezkoušení, a nepodstoupil vůbec žádnou přípravu, je to podle mne celkem úspěch. Dokazuje to, že chytré dítě, které má studijní předpoklady, nemohl test zaskočit. Nebylo v něm vůbec nic fikaného, podlého nebo takového, co by chudáci děti nemohly vědět nebo co by se nedalo snadno spočítat. Čeština pak byla úplně srandovní (říkala jsem si, že to není ani možné považovat za test).

Stejně jako dceru, budu i kluka příští rok nutit dělat denní přípravu na přijímačky, i když by to ani nepotřeboval. Především chci, aby měl o hodně víc bodů, protože vím, že má levou zadní na plný počet. Musí být lepší, když může. Odfláknuté výsledky neberu. Současně chci, aby si prostě postupy jak v čejáku, tak v matice zažil a nemusel je znovu a znovu objevovat nebo se na ně ptát jak cvok umělé "inteligence". Má přece svoji vlastní, lidskou a musí ji používat.

Děti na gympl často nemají

Jediný problém tedy spočívá v tom, že na gymply dnes odchází spousta dětí, které na to vůbec nemají. To se ale ví. Dělat s tím nic moc nejde, změna se čekat nedá (když je ostuda dělat rukama). Bylo by ale fajn nenapadat Cermat. Ten za to, že děti mají školu na háku a neučí se, přece nemůže. Dělat testy stále primitivnější, jen aby z toho nevzdělaní a jejich rodiče (kteří si ale nafoukaně myslí na gymnázia) neměli deprese, rozhodně není řešení.

Na závěr si dovolím citovat ještě jeden povzdech učitele Chrobáka:

Tato situace, kdy žák, který se považuje za nadaného matematika (jezdí přece na ty olympiády, předstírám, že tomu věřím), dosáhne u obyčejného testu zoufalého výsledku, by měla vést k přehodnocení ambic jeho rodičů a k tomu, že učitelé budou vůči žákům upřímní - podporovat takové netalenty ve studiu na gymnáziu a pak nějaké zbytečné vysoké totiž nedává vůbec žádný smysl a není to ani užitečné. Dá se dělat i něco jiného, že se věnovat genderu, filozofii nebo sociologii či jiné "-logii" (a pak skončit v korporaci v open space - to je podle mne jakože úplně fuj). Stačí se na svět a sám na sebe podívat bez růžových brýlí a rozhodnout se racionálně. Anebo začít doopravdy sám na sobě makat.

P.S.: Já Cermat fandím! Nevzdávejte to a nedělejte z dětí hlupáky.

  • Sdílet: