Přepište historii: Židovské chrámy nestály v Jeruzalémě, ale v Jemenu
Pravda vs lež
Ne, nepomátl jsem se. Ani se nebudu muset vrátit na základní školu. To spíše předseda Palestinské autonomie Mahmúd Abbás.
Reprezentace palestinských Arabů a jejich propaganda se snaží dělat možné i nemožné, aby se jí podařilo popřít sepětí židovského lidu s jeho vlastí, Zemí izraelskou, a zejména s jeho hlavním městem Jeruzalémem. Nestydí se přitom argumentovat nehoráznými lžemi. K té nejhanebnější patří tvrzení, že na jeruzalémské Chrámové hoře, kterou považují výlučně za islámské svaté místo a součást svého budoucího hlavního města, nikdy žádné židovské chrámy nestály. A to navzdory existence Západní zdi, která je pozůstatkem obvodové části Druhé chrámu. Ten byl zničen v roce 70 po Kr. (a prokazatelně existoval) zatímco první musliumská stavba, Skalní dóm, byla vybudována na Chrámové hoře o šest století později.
Kdyby se popírači židovských historických vazeb na Jeruzalém a Zemi izraelskou rekrutovali toliko z aktivistů palestinskoarabské propgandy, nemělo by to takovou váhu, jako když totéž šíří do světa nejvyšší představitelé palestinských Arabů v čele s šéfem autonomie Mahmúdem Abbásem. Jedním z nesmyslů pocházejících z jeho tvůrčí díly je tvrzení, že starověké chrámy se nenacházely v Izraeli, resp. v Jeruzalémě, ale v Jemenu. Tuto kolosální lež pronesl 23. dubna 2025 na zasedání ústřední rady Palestinské osvobozenecké organizace (PLO). Podle jeho výkladu se Izrael snaží změnit historický a právní status islámských a křesťanských svatých míst, zejména požehnané mešity Al Aksá*/. Podle něj je Al Aksá „terčem nejohavnějšího spiknutí okupantů, kteří podněcují s cílem ji zničit a na jejím místě vybudovat židovský chrám“.
*/Muslimové nepovažují za mešitu Al Aksá pouze samotnou budovu, ale celý okrsek Chrámové hory.
Ve svém fantazírování Abbás pokračoval. „Ve vznešeném Koránu, a věřím, že i v dalších božských knihách, se píše, že První a Druhý chrám se nacházely v Jemenu. Lidé, kteří rádi čtou o náboženství, si to mohou přečíst.“ Své bludy uzavřel slovy: „Židé říkají, toto je naše, tamto je naše a tady byl Šalomounův chrám. Říkám vám, že velká část historie je zfalšovaná. Lidé, kteří čtou Korán, to vědí.“
Zde mu musím dát v jedné věci za pravdu. Velká část historie je skutečně zfalšovaná. Ta, kterou v zájmu své politiky zfalšoval Abbás a jeho politicko-náboženský establishment. K němu patřil i Ekrima Saíd Sabri, v letech 1994 až 2006 Velký muftí Jeruzaléma, podle něhož „na Chrámové hoře neexistují žádné historické artefakty, které by patřily Židům. Na tomto místě neexistuje ani ten nejmenší náznak, že by zde v minulosti stál židovský chrám. V celém městě není jediný kámen, který by svědčil o židovské historii.“ Tyto smyšlenky nemá smysl komentovat. Pokud chybí
nějaké historické, písemné či archeologické důkazy, pak ty, které by potvrzovaly, že židovské chrámy stály v Jemenu.
Pikantní je, že když byl u moci Jásir Arafat neblahé paměti, tvrdil, že židovský chrám se nenacházel v Jeruzalémě, ale v samařském Nábulusu.
Zdá se, že když jde o popření židovských vazeb k Izraeli a Jeruzalému, je každá lež dobrá. I ta, kterou tvrdí Abbás: ve vznešeném Koránu se totiž nic o tom, že se židovské chrámy nacházely v Jemenu, nepíše.