Blogosvět.cz logoBlogosvět.cz logo

Ať žije stavební spoření, banky, jejich IT systémy, EU a GDPR

Technologie jsou neutrální, je to o lidech.

Myslela jsem, že jedna z výhod IT systémů je, že nám usnadňují práci a život. Myslela jsem, že jedna z výhod EU je vzájemné uznávání dokladů. Myslela jsem, že GDPR souhlas dávám, když chci s bankou navázat nějaký vztah a ne ukončit smlouvu. Myslela jsem, že telefonní číslo není součásti nutné identifikace osoby. Myslela jsem, že je slušnost se přiměřeně omluvit, když udělám chybu.


18. 12. 2017 jsem uzavřela smlouvu o SS pro syna, tehdy jsem v tom produktu viděla ještě smysl.

19. 10. 2023 jsem volala do banky, že bude v prosinci končit vázací doba, jak postupovat, abychom peníze získali co nejrychleji. Ideálně přijít do banky, tam to s námi sepíšou, ověří podpisy zdarma. Ale musíme všichni najednou, protože SYSTÉM neumí podpisy rozložit na více okamžiků.

19. 12. 2023 byl první den, kdy jsme mohli dorazit na pobočku banky podat výpověď, jenomže u toho musíme být najednou 3 - nezletilý syn, protože už má občanský průkaz, já, která jsem smlouvu uzavírala a platila, a manžel, protože tak ukládá zákon. Jenomže to není jednoduché, abychom všichni tři mohli zajet do města, protože máme mnoho aktivit - práce, škola, kroužky a když už máme všichni čas, třeba v pátek v 16:00, banka má zavřeno.

18. 1. 2024 jsme se konečně po měsíci číhání na správný okamžik potkali v pobočce banky - s osobními doklady a rodným listem, jak mě v telefonu upozornili. Jenomže slovenský občanský průkaz k identifikaci otce účastníka SS bance nestačil, potřebovali český průkaz o povolení k pobytu, SYSTÉM nás nepustí dál. Takže na shledanou příště. Ještě nám slečna na přepážce poradila, že bychom mohli počkat, až synovi bude 18, pak to bude jednodušší.

Děkuji, nechci nechat ani o den déle peníze v bance bez úročení. Jasně, ze 150 tis. Kč bych na spořícím účtu mohla mít za rok "pouhých" 7 500 Kč, takže nezbohatnu ani nezchudnu, ale když to tak udělají stovky a tisíce klientů, třeba bude na bonusy pro zaměstnance. Nevím, jestli finančně negramotná byla ta pracovnice nebo naopak banka těží z finanční negramotnosti národa.

22. 1. 2024 jsme našli skulinku a dorazili zase do banky. Zarazilo nás, že kromě identifikace manžela dle dokladu banka nutné potřebuje uložit i telefonní číslo na manžela, přestože tam žádnou smlouvu nemá a nechce uzavřít. Kvůli tomu musel i podepsat formulář GDPR, že dává souhlas. Když jsem se ptala, co by, kdyby odmítnul dát telefon, tak zněla odpověď: SYSTÉM nás nepustí dál. Ok, hlavně, ať už to máme z krku.

23. 1. 2024 mně a manželovi na střídačku volají z banky, protože nemůžeme při práci hned vzít telefon. Volají, protože při kontrole na centrále zjistili, pohledem, že rodné číslo manžela je zadáno špatně. Zpracovatel žádosti správně a snadno "od oka" poznal, že za lomítkem rodného čísla musí být 4 číslice u osoby v jeho věku. Zvláštní, že SYSTÉM tohle včera nepoznal. A samozřejmě naše chyba, my jsme měli lépe zkontrolovat. Za chyby se platí. Musíme do banky znovu, opět všichni 3.

25 .1. 2024 znovu si moje rodina dává sraz v bance, do třetice všeho dobrého i zlého? Opět pracovnice přepážky zkontroluje naše doklady a vyplní formulář výpovědi smlouvy. Opět musí manžel diktovat telefonní číslo, protože z minulé návštěvy nezůstalo v SYSTÉMu uloženo. Když jsme vyšli ven, zeptal se syn, který dorazil do banky poslední: „A to vám ani nenabídli vodu, kávu?“

25. 2. 2024 by měly na můj účet přistát peníze ze spoření, tak doufám, že to banka zvládne. Když jsem před rokem u jiné instituce vybírala peníze z dluhopisu, nějakým nedopatřením mi poslali peníze o měsíc později. Šlo o trochu více než tady, ale jen se stručně omluvili, že nastala chybička.

Nejde o to, že toto teď byla zrovna Moneta Money bank. U dalších bank to moc lepší nevidím. Nedávno jsem při mezibankovním převodu cca 210 tis.z mého účtu musela odpovědět na dotaz, jaký je původ mých peněz. Proč? Prý kvůli zákonu o praní špinavých peněz. Aha, ale sorry, já mnoho let spořím a fakt neumím nyní poznat, jestli ty peníze jsou z platu zaměstnance, příjmu OSVČ, z dědictví, z pronájmu apod., protože v minulosti bylo zdrojů více. Ale SYSTÉM banky chtěl znát právě jeden důvod.

Tak se mi nějak zužuje okruh institucí, ke kterým mám důvěru.