Blogosvět.cz logoBlogosvět.cz logo

Společné datum Velikonoc? Zatím hudba budoucnosti

Duchovní obzory

Blíží se Velikonoce, které se ale v křesťanských církvích slaví ve dvou termínech. Kvůli dvěma kalendářům, gregoriánskému a juliánskému. Čas od času se ale oba termíny sejdou.


Také letos, pak znovu v letech 2028, 2034 nebo 2034. A právě letošní shoda - katolíci, protestanté, evangelikálové, pravoslavní, koptové a další orientální a jiné denominace slaví Den vzkříšení v neděli 20. dubna – oživila dávnou myšlenku zavedení jednotného data těchto svátků pro všechny. Důvodem proč tomu tak není jsou právě ony dva odlišné kalendářní systémy. U nás a ve většině zemí světa platný gregoriánský kalendář a v řadě ortodoxních církví používaný pro liturgické účely starší kalendář juliánský. Oba se liší o třináct dnů. Dnes, kdy píšu tento článek, je 13. dubna dle gregoriánského datování, což je 31. březen v juliánském systému.

Podle ustanovení prvního nicejského koncilu (325 po Kristu) připadá Den vzkříšení (Božího hod velikonoční) na první neděli po prvním jarním úplňku. V té době platil pouze jeden, juliánský kalendář a co je podstatné, církev byla více méně jednotná (k zásadnímu rozkolu katolictví vs pravoslaví došlo roku 1054). Problém nastal až po roce 1582, kdy římský papež zavedl dodnes platný gregoriánský kalendář. Ten nebyl přijat všude hned, zejména některé protestantské země se připojily později (např. Velká Británie 1752, Švédsko 1753) a většinově pravoslavné země ho zcela odmítly a i když ve 20. století změnily názor, netýká se to řady pravoslavných církví. Vlastní kalendář prakticky identický s juliánským má i egyptská Koptská církev.

Jak se tedy stane, že se termíny v některých letech shodnou? Ukažme si to – orientačně – na příkladu letošního roku. Jaro (rovnodennost) začalo dle gregoriánského datování 20. března, to je 7. března juliánského datování (JUL). První jarní úplněk nastal v neděli 13. dubna/31. března JUL a tudíž Velikonoční neděle mohla připadnout shodně na 20. dubna/7. dubna JUL. Příští rok to bude zase jinak. Naše Velikonoční neděle připadne na 5. dubna 2026, zatímco pravoslavná (koptská a další) na 12. dubna 2026 (dle gregoriánského kalendáře).

Společné datum?

Mezi křesťanskými církvemi jsou patrné snahy o to, aby věřící všech vyznání slavili Velikonoce ve stejném termínu. Aktivní v tomto směru je papež Koptské ortodoxní církve Tawadros II. Také proto, že to byla ve starověku církev v Alexandrii, přesněji její biskup, komu byl svěřen výpočet data Velikonoc, které pak vyhlásil biskup římský (katolický papež). Neobešlo se to bez neshod, ale ty se podařilo v průběhu času eliminovat.

Tawadros II. přijal v polovině března 2025 delegaci Meziparlamentního shromáždění pro ortodoxii, kde znovu přednesl svoji vizi. Drží se toho, že starověká alexandrijská církev založila své výpočty na třech hlavních kritériích:

- Velikonoce se musí slavit po jarní rovnodennosti

- musí se slavit po židovském svátku Pesach, tj. nikoli předním nebo v jeho průběhu (letos končí Pesach v sobotu po západu slunce 19. dubna)

- Svátek vzkříšení musí připadnout na neděli

S tím by obecně neměl být problém, ale stále je tu realita existence dvou kalendářních systémů a s nimi souvisejících tradic. Otázka tedy stojí tak, kdo se komu podřídí. Případně jak by měl vypadat všeobecně přijatelný kompromis, což je hudba hodně vzdálené budoucnosti. Proti sjednocení data, zatím výlučně v hypotetické rovině, není v principu ani římský papež František, ani pravoslavný konstantinopolský ekumenický patriarcha Bartoloměj. Tito hodnostáři spolu s koptským papežem a řadou dalších vnímají tuto myšlenku jako symbolický krok na cestě k jednotě křesťanů. Dobrá vůle tedy nechybí, ale brzdou je praktická realizace. Mají církve řídící se gregoriánským kalendářem přijmout pro stanovení data Velikonoc juliánské datování? Objevil se také návrh, aby se Velikonoce slavily druhou nebo třetí neděli v dubnu. Do toho je nutné zakalkulovat, že na Velikonoce jsou navázány termíny další křesťanských svátků – především Nanebevstoupení Páně a Letnice, jakož i některé další (Nejsvětější Trojice, Tělo a Krev Páně).

Myšlenka je to zjevně dobrá, její uvedení do praxe ovšem neskonale komplikovanější. Ať tak či onak, letos si budou věřící moci ověřit, jaké to je, když všichni slaví Vzkříšení ve stejný den. Než se termínové nůžky zase rozevřou.

Podklady

https://english.ahram.org.eg/News/544268.aspx

https://angelusnews.com/news/vatican/easter-2025-orthodox/

  • Sdílet: