Blogosvět.cz logoBlogosvět.cz logo

Jana Slaninová: Ořízek je mezi knimoholy velmi trendy

Rozhovor o úskalích samovydávání knih

Janu Slaninovou znám virtuálně od doby, kdy stejně jako já publikovala na bývalém blogu Respektu. To, že se stala redaktorkou nakladatelství Bookla, bylo pro mě příjemným překvapením. Zároveň mě to inspirovalo k tomu, abych se něco dozvěděla o její práci i o tom, co vlastně můžou nabídnout autorům.


Na trhu operuje poměrně dost nakladatelství, která nabízejí takzvaný self publishing, tedy vydání knih vlastním nákladem. Můžete nějak přiblížit, v čem se Bookla od ostatních liší? Lišíme se minimálně tím, že autorům zajišťujeme plný servis a máme vlastní tiskárnu. To znamená, že umíme knihy od A do Z. Autorům tak odpadá starost se skladováním výtisků, balením a odesíláním. Dá se tak říct, že autorům šetříme čas a nervy.

Děláte mezi tím, co vám přijde, nějaký výběr, nebo opravdu vydáváte úplně všechno, co se objeví? Úplně všechno samozřejmě nevydáme, protože z lidskoprávních hledisek jsou texty, které jsou nevydatelné. Těmi jsou například díla podporující, nebo adorující nacismus, komunismus, rasovou nesnášenlivost. Takovým autorům podporu odmítáme a neposkytujeme nic kromě zpětné vazby, že u nás tedy rozhodně nepochodí.

Jaká je vaše role redaktorky a jakým způsobem spolupracujete s autory během celého procesu vydávání knihy? Kolega a já jsme vlastně takoví průvodci a koordinátoři prací na knize od autorova zadání až po konečný tisk. Všechno probíhá u nás v Horoměřicích na jednom místě tak, jak autoři požadují a nač jim stačí finanční prostředky. Práce je to živá, někdy nesmírně náročná, ale když člověk "obdrží" od vesmíru na kupu starostí jedno autorské zlatíčko, které naši práci miluje, pak je to vlastně velice vyvážené. Myslím tím míru únavy a míru potěšení z práce redaktorky.

Můžete pro představu zhruba vyčíslit, kolik peněz si třeba musí zájemce připravit, pokud chce vydat knihu kupříkladu o 100 stránkách bez obrázků? Tak tuto otázku mám ze všech otázek asi nejraději, protože volá po věštecké kouli a já chci mít vlastní věštírnu.

Přesto nějakou rámcovou cenu to má? U nás na webu může každý autor kliknout na oblíbené a populární oranžové tlačítko, kde se mu "zjeví" kalkulačka, která jej vede docela jednoduše až k téměř konečnému číslu, tedy částce a následně k založení projektu, chce-li.

Ale to jsme se stále nedobrali k výsledku... Pokud je autor natolik šikovný, že má text po korekturách, sazbě a v tiskových PDF, pak nezaplatí nic víc. Pouze zalistování do e-shopu Bookla, ISBN a něco za autorské výtisky. Navíc pokud autor prodá více než sto knih, vracíme poplatek za ISBN, po třech stech prodaných výtiscích vracíme i zalistovací poplatek.

Knížky vydané vlastním nákladem se většinou poznají podle obálky, která někdy působí dojmem – uděláno v kuchyni na koleni. Proto si říkám, zda spolupracujete se zkušenými grafiky? Nebo si vychováváte vlastní? Někdy vycházíme čistě z přání autora "takto jsem si to nakreslil/a a chci to", takže obálka je třeba dětskou kresbou, kterou babička chce mít na obálce a přes to nejede vlak. My autorům nenutíme své představy, pouze vydáme doporučení. Zkušené grafiky využíváme až ve chvíli, je-li to přáním autora a pokud autor počítá s tím, že profesionální grafika něco stojí. Vlastního grafika máme a jeden přibude.

Jak to? Zrovna si dělám rekvalifikační kurz "Pracovník grafického studia", takže pokud mi někdy zbyde volná chvilka... Ale to je zatím hudba budoucnosti. Zatím jsem pouhý elév.

Nenapadlo vás zkusit dát obálkám jednotný řád podle žánrů? Vytvořit design pro jednotlivé edice, což dělá většina velkých nakladatelství, protože co si budeme namlouvat, obálka prodává nejvíc. My se opravdu vyznačujeme přizpůsobivostí autorům a každá kniha u nás je díky tomu v něčem unikátní. Souhlasím, že obálka prodává nejvíc. Ovšem my nejsme tradiční nakladatelství. Víc než o co jiného nám jde primárně o to, aby si autor mohl udělat radost. A o tom by knihy měly být. O radosti nejen čtenáře, ale i autora. To se nám daří.

A spolupracujete třeba s velkými distribučními firmami? Nebo prodáváte pouze přes svůj eshop? Každý distribuční kanál má svá pro, ale také jistá úskalí. Primárně jsou projekty Bookla určené pro prodej na našem e-shopu, ale máme i autory, kteří se rozhodli také pro Kosmas, kde dokážeme zařídit distribuci knih. Musí ale počítat s tím, že ještě než je Kosmas přijme, protože někdy se stane, že nepřijme, musí si nechat předem vytisknout a zaplatit 100 kusů knihy. Z prodejní ceny na našem e-shopu máme provizi 30 % a zbytek jde autorovi. Na Kosmasu je to 56 % z prodejní ceny. Navíc není jisté, že se bude kniha v distribuci prodávat.

Co tedy autor může udělat pro to, aby se kniha prodávala? Musí knihu propagovat. Když toho není schopen, pak je distribuce téměř o ničem. Také to neznamená, že když je autor v distribuci, automaticky mají jeho knihu na prodejnách. Většinou leží v distribučním skladu a na prodejně se ocitne vzácně.

Znamená to, že také pomáháte autorům s propagací? Většina konkurenčních nakladatelství totiž vybere peníze a už jim na těch knížkách nezáleží. My už přímo v kalkulačce Bookla.cz nabízíme možnost spuštění placené reklamní kampaně na našich sociálních sítích. Chystáme nově také e-mailové newslettery, kdy budeme rozesílat informace o vydaných novinkách, což je zase další krůček k tomu, aby se o našich autorech vědělo. Také zveme naše autory každoročně na Svět knihy Praha, kde si s nimi čtenáři mohou popovídat a poznat je osobně.

Dala byste autorům nějaké tipy, co udělat s rukopisem, aby zvýšili jeho úspěšnost? Ona kolikrát ta úspěšnost není ani tak závislá na míře dokonalosti díla, ale spíše na tom, jak je autor dokáže dostat do povědomí veřejnosti. K čemu je to, když je někdo skvělý a nadaný, ale neumí říct světu: "Hele. Tohle je moje dílo! Jsem dobrý!"

Na čem tedy nejvíc závisí prodeje knih? Závisí přímou úměrou na tom, jak dokáže prodat/propagovat autor sebe sama. Takže jediné, co můžu udělat je to, že doporučím, co by se dalo provést jinak, ale autory nenutím k čemukoli, co nechtějí.

Chystáte nějakou zajímavou novinku, kterou chcete zlepšit služby autorům? Novinkou je to, že v kalkulačce přibyla možnost pevné knižní vazby v šité podobě. Předtím byla možnost pouze lepené. Jednou z dalších novinek je, že v průběhu tohoto roku bude nasazen v tiskárně stroj na potisk ořízek, což hodně frčí a aktuálně je považováno knihomoly za velmi trendy.