Blogosvět.cz logoBlogosvět.cz logo

Sociální kredit jako nevyřčená norma: Západ nemůže ignorovat jiné hodnotové systémy

Sociální kredit

V debatě o globálních civilizačních systémech často zaznívá argument, že Západ na rozdíl od Číny a islámského světa nenastavuje explicitní hodnotové ukazatele, jako je čínský sociální kredit či halal normy.


Tento přístup však neznamená, že Západ operuje mimo rámec těchto hodnot – spíše si je neuvědomuje nebo je ponechává neformálně působit. A právě tato neformálnost může být strategickým handicapem v soutěži civilizací.

Globální civilizační systémy
Globální civilizační systémy · Foto: Zbořil

V čínském systému sociálního kreditu jde o explicitní metriky určující společenskou důvěryhodnost jednotlivce nebo organizace. V islámském světě jsou halal normy propojeny s kulturní a náboženskou identitou, která reguluje obchodní a osobní chování. Na Západě máme svůj vlastní systém hodnot – například environmentální, sociální a správní ukazatele (ESG), dluhové skóre nebo méně viditelné „statusové ukazatele“ na sociálních sítích. Tyto ukazatele však nejsou konsolidované pod jednotnou autoritou, což vytváří iluzi svobody.

Ale absence formálního systému neznamená absenci hodnocení. Naše životy a činy jsou také vyhodnocovány, jen ne v tak explicitní podobě. A co víc, hodnocení nemusí být vykonáváno pouze v našem kulturním nebo ekonomickém prostoru – mohou jej vykonávat externí hráči, kteří aplikují své vlastní metriky. Pokud Západ neartikuluje své hodnotové normy dostatečně silně, zůstává otevřený vlivu jiných systémů. Čína může interpretovat západní organizace z hlediska svých sociálních kreditů – například hodnotí, nakolik jsou loajální čínskému trhu a pravidlům. Podobně mohou islámské trhy hodnotit západní společnosti podle souladu s halal normami, a korporátní hráči v západním světě aplikují dluhové hodnocení, které určuje, zda je subjekt dostatečně solventní a profitabilní.

Západní společnosti i jednotlivci se tedy ocitají pod tlakem nejednotných měřítek, která často ignorují jejich vlastní hodnotové preference. Navíc absence jasné strategické odpovědi na tyto cizí metriky znamená, že Západ hraje podle pravidel jiných. Bez sjednoceného hodnotového systému je Západ v nevýhodě, protože se nedokáže dlouhodobě bránit dominanci jiných civilizací. Čínský systém sociálního kreditu například podporuje kolektivní loajalitu k národu a disciplínu, což přispívá k rychlému hospodářskému růstu. Islámský svět díky halal normám vytváří obchodní blok, který má jasné kulturní a ekonomické hranice. Korporátní západní svět se mezitím utápí v dluhové ekonomice, kde krátkodobé cíle převládají nad dlouhodobými strategiemi.

Západní civilizace má jedinečnou příležitost sjednotit své hodnoty pod transparentními a univerzálními pravidly, která budou reflektovat její demokratické principy. Například ESG ukazatele by mohly být rozšířeny a aplikovány nejen na korporace, ale také na jednotlivce, čímž by se podpořila odpovědnost vůči společnosti a planetě. Místo ignorování ostatních systémů by Západ mohl aktivně vyvíjet své vlastní, které by nabídly konkurenční alternativu. Zároveň by měl Západ být schopen rozpoznat a odmítat externí hodnocení, jež neodpovídají jeho vlastním hodnotám. Civilizační soutěž není otázkou krátkodobého ekonomického úspěchu, ale dlouhodobého přežití a vlivu. Pokud Západ zůstane hodnotově roztříštěný a neaktivní, riskuje, že bude měřen metrikami jiných kultur, aniž by byl schopen se jim bránit. Jedinou cestou vpřed je přijetí faktu, že i Západ má svůj vlastní „sociální kredit“ – a že je načase ho formalizovat a bránit. A jak tedy aktuálně situace vlastně vypadá?

Konkurenční civilizace

„Socialismus s čínskými rysy“ se systémem sociálního kreditu

Islamismus s Mohamedánskými rysy“ se systémem halalového kreditu

Západní civilizace a ČR – nežádoucí stav

Multikulturalismus s diverzitními rysy“ se systémem kompenzačního kreditu

Provincialismus s čecháčkovskými rysy“ se systémem vazalského kreditu

Západní civilizace a ČR – žádoucí stav

Soutěžní interoperabilismus se svobodnými rysy“ se systémem osobního debetu

Konstruktivistický interoperabilitismus s národními rysy“ se systémem lidskoprávního kreditu

Obrázek uměl(eck)é inteligence DALL-E
Obrázek vygenerovaný uměl(eck)ou inteligencí DALL-E · Foto: Zbořil/DALL-E

Čtěte na podobné téma:

Porovnání „sociálních úvěrů“ v Islámu a programu Social Credit Party of Canada (24.12.2024)

Západ s „politikou rapid šachů“ selže proti strategickým šachovým hráčům Východu (15.12.2024)

Nakolik ovlivnil děda Elona Muska z kanadské Social Credit Party jeho technologické vize? (2.12.2024)

  • Sdílet: