Ukrajina – tragédie, které šlo zabránit, smutná realita – ještě smutnější výhled
Agonie, ze které se již nelze probrat
Žádná válka nezačíná náhodou. Každá válka má své ekonomické a politické souvislosti. Pouze jejich pochopení může přispět k prevenci jejich vzniku v budoucnosti a v případě politického zájmu může i aktivně přispět k jejímu ukončení.
1 tis. zobrazení
2 komentáře
Ukrajina – tragédie, které šlo zabránit, smutná realita – ještě smutnější výhled
Píše se rok 1991. Otevírají dveře mistnosti, ve kterých sedí zástupci zemí G7. Z nich vychází postava muže, v jehož očích se zračí kombinace vyděšeného, překvapeného, šokovaného, bezmocného a zoufalého pohledu. Je to hlavní vyjednavač ruské strany Igor Gajdar. Jeho pohled vyhledá na chodbě Jeffreyho Sachse a hlasem, který kopíruje výraz v jeho očích, mu řekne: “Představte si, oni to odmítli”.
Nejdůležitější moment v postsovětské éře z hlediska globální bezpečnosti. Žádný jiný okamžik neovlivnil Evropu a následné vztahy mezi oběma velmocemi, USA a Ruskem, tak významně, jako tento den. V tento den Západ nevyužil největší příležitost vytvořit světový řád, který by západnímu světu zajistil doposud nedosaženou úroveň bezpečnosti.
Začal jsem schválně tímto momentem, protože dnešní, a zejména čeští politici, nejsou z různých důvodů schopni podívat se na globální politickou situaci v historickém kontextu, natož ji analyzovat a dojít k odpovídajícím závěrům. Kvalitní analýza by měla začít momentem vzniku současných geopolitických mocenských struktur, čímž byl konec WWII . Většina lidí a akademiků je však tímto očividně přetížená.
Žádná válka nezačíná náhodou. Každá válka má své ekonomické a politické souvislosti. Pouze jejich pochopení může přispět k prevenci jejich vzniku v budoucnosti a v případě politického zájmu může i aktivně přispět k jejímu ukončení.
Osobní – trošku delší poznámka, která je pro pochopení formy a obsahu článku důležitá: Přemýšlel jsem, jestli vůbec a v jaké formě prezentovat toto téma. Atmosféra v celé společnosti, a to i v rámci akademického světa, vrcholních politických představitelů a dokonce i armády, je u nás absolutně podřízená ideologii a jakákoli snaha byť o částečnou analýzu je obratem ocejchovaná jako součást proruské propagandy a bez jakýchkoli protiargumentů zamítnutá jako celek. Očividně se naše společnost z historie nepoučila, a opět nahradila jednu ideologii za jinou. Pro historické paralely nemusíme chodit daleko.
Inflaci expertů a bezpečnostních analytiků je možné porovnat snad jen s tisíciletou povodní. Dle obsahu jejich vyjádření (k tomu se dostanu dále), člověk s podivem zjišťuje, kdo jsou naše akademické elity, politické elity, a co je ještě horší, elity bezpečnostně branného aparátu.
Uvedené osoby nemají ani základní povědomí o pojmech, jako analýza, syntéza, interakce, procesní management, psychologie atd. Přitom tyto osoby buď vychovávají budoucí vrcholné přestavitele bezpečnostních institucí, anebo byli/jsou přímo ve vedení těchto institucí.
Tentokrát jsem zvolill jinou formu článku, včetně způsobu prezentace informací. Vyhnu se zdlouhavému vysvětlování a úsudek přenechám čtenáři. Rozsah článku, který dokáže udržet pozornost čtenáře (5-6 min.) není dostatečný pro hloubkovou analýzu. Věřím ale, že poskytne impulsy pro jiný, než mainstreamový pohled na současný zástupní konflikt v rámci soupeření světových velmocí.
Mainstream vs. realita
Následující výroky není otřebné ozdrojovat. “Putin se na Ukrajině nezastaví.... Putin chce obnovit SSSR..... Putin má imperialistické zájmy.... Putin zaútočí na NATO.... Putin je příčinou energetické krize... Putin odmítá jednat.... Putin chtěl obsadit Ukrajinu.... 3 denní neúspěšná operace... Putin porušil dohody.... Ruská armáda je na pokraji kolapsu... Ruké armádě dochází technika... HIMARS a ATACMS zajistí vítezství.... Po získání F16 Ukrajina určitě zvítězí... Ukrajisnká protiofenziva osvobodí Krim... Ukrajinská portiofenziva ještě nezačala, pouze se testují slabá místa ruské obrany pro tvrdý protiútok.... Ukrajinské útoky na ruskou menšinu jsou účelovou propagandou... Ukrajina je svobodný demokratický stát, může o své existenci rozhodnout sama... Ruská ekonomika se shroutí do měsíce.... (později prý do roka, současná verze mainstreamu je do 5 let)... Rusko nemůže přežít transformaci na válečnou ekonomiku... Růst HDP Ruska je pouze imaginární a ovlivněn vojenskou spotřebou, která nevytváří nové hodnoty.... atd. atd...
Realita (zde rovněž odkazuji na můj první článek):
Politická:
Roční rozpočet NATO převyšuje ruský minimálně 20x. (pozn. po naplnění 2% závazků již rozpočet samotného Německa vysoce převýší rozpočet Ruska) Žádný z armádních představitelů NATO se nesníží k tvrzení o možném napadení NATO Ruskem. Z jakého důvodu je neustále živený tento narativ ze strany poitických elit, je nepochopitelné.
Německo s cílem obsadit polovinu Polska na něj zaútočí armádou čítající 1,5 mil. vojáků. Rusko vstoupilo na Ukrajinu s armádou 200.000 vojáků.
Samotní představitelé západních zemí (Francie, Německo) potvrdilo příslib nerozšiřování NATO.
Současný šéf CIA ještě v pozici velvyslance USA v Rusku opakovaně varoval USA před rozšířením NATO.
Odkazuji na časovou souvislost válečných konfliktů a obsazení Krimu v souvislosti s veřejným vyjádřením o přijetí Gruzie a Ukrajiny do NATO.
V průběhu svého funkčního období se v ani jednom případě ruský prezident nevyjádřil ve smyslu obsazení Ukrajiny, Pobaltí apod.
Rusko bylo vykresleno jako vážný nepřítel až v roce 2014 po úspěšném regime change na Ukrajině. (viz paralela regime change Mosaddegh)
Obsazení území s etnicky nekompatibilním obyvatelstvem je z bezpečnostního hlediska nesmyslem, kterého se nedopustí žádný představitel státu.
V roce 2021 podepisuje Ukrajina dvě smlouvy s USA (pro zájemce jsou zveřejněné na stránkách Bílého Domu). Po jejich přečtení i průměrně vzdělaný člověk dospěje k závěru, že jejich obsah znamená faktické vyhlášení války Rusku.
V listopadu 2021 ruský prezident posílá dopis prezidentovi USA a generálnímu tajemníkovi NATO s varováním před vojenským konfliktem. Oba dopisy zůstaly bez odpovědi.
V dubnu 2022 připravena dohoda k podpisu. Rusko stahuje vojáky.
Součástí ukrajinské legislativy se stává zákaz jednání se současným prezidentem Ruska.
V této souvislosti jsou výše uvedené narativy mainstreamu a našich politiků, akademiků, “analytiků”, “bezpečnostních expertů” a představitelů bezpečnostních složek pouze snahou o umělou sekuritizaci naší společnosti. (umělé vytváření hrozeb ve společnosti) O skutečném cílu této sekuritizace můžeme pouze spekulovat. Ekonomické zájmy... osobní zámy... politicko mocenský boj.... případně kombinace těchto zájmů...?
Vojenská:
Vzhledem k formě konfliktu, kdy se politický boj v únoru 2022 transformoval do válečné formy, je vojenská stránka nedílnou součástí stránky politické a vzhledem k jejím přímým důsledkům bude i konečné politické řešení respektovat stav a předpokládanou predikci vývoje vojenského konfliktu a jeho ekonomického dopadu. Stav frontové linie je obecně znám a díky technologiím není nutné připomínat fakta. Otázkou je interpretace faktů. Především v českých, ukrajinských a částečně pobaltských médiích postrádá jakékoli rácio. Stav vojenské techniky jsem popsal v předchozím článku. Zde se chci zaměřit na jiný aspekt vojenských operací, a to především na základní procesy: sběr informací – vyhodnocení – stanovení cíle – zajištění zdrojů – realizace.
Současné narativy ohledně vojenského vývoje uvádím na začátku článku.
Sběr informací:
Existují pouze 2 možné varianty: A) Západní zpravodajské služby, včetně našich, jelikož právě v zemích bývalého socialistického bloku US a UK zpravodajské služby ve velké míře využívají naše zdroje/struktury, jsou absolutně neschopné, anebo B) Západní politická elita není schopna pochopit a spávně interpretovat zpravodajské výstupy. Jelikož jsme všichni byli svědky příkladu “A” při ústupu z Afganistanu, při vyhodnocení síly protestů v Iránu, při sledování zdravotního stavu prezidenta Ruska, při vojenské ofenzivě Ukrajiny atd., přikláním se jednoznačně k bodu A.
V uvedeném názoru mě utvrzuje obsah zpráv a hlášení našich zpravodajských služeb, které jsou vesměs povrchními “copy-paste” dokumenty a pouze obecně popisují aktuální stav. O vzájemné nevraživosti mezi jednotlivými službami ani nemluvě.
Vyhodnocení:
Vzhledem k předchozímu bodu se jedná o obsoletní pojem. Nicméně každá vojenská operace je dynamická a lze ji částečně vyhodnocovat i průběžně na základě dat, získaných v reálném čase. Zde je možné pozorovat kvalitativní rozdíl mezi politiky a zkušenými představiteli armád. V současné době neexistuje armádní důstojník, který by zastával myšlenku možné vojenské porážky Ruska. Zde musím vyslovit respekt Markovi Milley, nejvyššímu důstojníkovi ozbrojených sil US, který na podzim r. 2022 apeloval na zahájení dalšího kola mírových jednání (po neúspěšných jednáních v Istanbulu) s odůvodněním, že toto je ten správný moment, kdy Ruská armáda procházela interní restrukturalizací a byla nejvíce zranitelná. Toto bylo jak US, UK, tak i ukrajinskými politiky zamítnuto v naději na zpětné obsazení Krimu.
Za výjimečné vojenské úspěchy jsou u nás prezentovány izolované útoky v ruském vnitrozemí a v Černém moři. Cituji jednoho z největších expertů na bezpečnost, absolventa Vojenské akademie ve West Point, prof. Johna Mearsheimera: “A koho to zajímá?”. Je to tak. Není to námořní válka. Toto o jejím výsledku nerozhodne.
O jejím výsledku a přpadném dalším strádání obyvatel Ukrajiny může ale rozhodnout absolutně nesmyslné zničení radaru včasného varování. Stále platí pravidlo z dob studené války, že zničení tohoto zařízení předchází jaderný útok. Tento akt Ukrajiny přímo ohrozil západní Evropu, včetně nás. Je nepochopitelné, že se tomuto faktu naši politici nevěnovali. Toto pouze dokresluje obraz o jejich erudici.
Vyhodnocení izolovaných útoků jako nástroj pro dosažení vojenských cílů je mimo realitu.
Rovněž byla nesprávně vyhodnocena Ruská armáda. “Analytici” vykreslují Ruskou armádu jako neschopnou, zastaralou apod.
Ruská armáda byla po celou dobu budována jako obranná armáda. Pouze několik složek armády mělo útočnou funkci, které bylo využito v krizových situacích (např. VDV). Je pořád špičkou v oblasti prostředků elektronického boje. Dokáže rychle improvizovat a taktiku přizpůsobit. Viz klouzavé pumy a účinnost HIMARS / ATACMS, která se snížila z ca. 90% na dnešních 2-6%. Naším vojenským expertům a analytikům rovněž doporučuji nastudování zbraňových systémů, max. rychlosti, max. letové hladiny a doletu F16 a jeho ruského protipólu. Jakékoli očekávání změny poměrů na frontě je utopii a čím dříve toto Západ akceptuje, tím dříve skončí utrpení Ukrajinců. (POZOR – tím jsem nepotvrdil vojenské vítězství Ruska – viz následující bod)
Rovněž k mému překvapení v našich médiích vůbec nerezonuje příprava Ruska, která probíhá na Dálném východě. Ruský prezident na rozdíl od našich “analytiků” a “bezpečnostních expertů” situaci vyhodnocuje a připravuje se na různé varianty vývoje konfliktu. Mimochodem, neexistuje vojenský představitel, který by, za předpokladu, že není politicky donucen, sdílel názor o možném útoku Ruska na NATO.
Stanovení cíle a zajištění zdrojů:
Bez ohledu na mediální výstupy můžeme vyloučit, že by skutečným cílem západu byla porážka Ruska a obnovení původních hranic Ukrajiny. V případě, že by tomu tak mělo být, musela by být vojenská pomoc Západu ve své struktuře, časovém intervalu, obsahu a objemu v jiném řádu. U odborné veřejnosti se používá pojem „přesycení“. Bez jejího docílení je porážka utopií. Zde je poteba si uvědomit, že Rusko bude přistupovat k obraně již obsazených území, jako k obraně svých vlastních, tj. je potřeba počítat s případným nasazením většiny disponibilních zdrojů na straně Ruska. Pouze zběžná kalkulace pro reálné vítězství Ukrajiny/NATO ukazuje následující potřebu techniky:
Houfnice: 20-30.000
Raketomety: 6-8.000
Tanky a obrněná vozidla: 30-40.000
Letadla (stíhací letouny, bombardéry): 2-3.000
Se vším respektem k dosavadní západní pomoci, do momentu, než západní pomoc v koncentrované podobě dosáhne uvedených objemů, budu jakékoli vyjádření západních představitelů o pomoci ukrajinskému vítězství považovat za pokrytecké.
Jakákoli vojenská akce/projekt apod. má být naplánován s vizí “konce” projektu, tj. dosažení cíle. Jaké cíle má dosáhnout současná vojenská pomoc? (A to abstrahuji od problematiky lidských zdrojů a munice)
Ekonomická
Současné narativy uvádím v odstavci výše.
Realita:
Pozitivní korekce odhadu ekonomického růstu Ruska na plus 3,1%
Negativní korekce odhadu pro Německo: minus 0,9% (některé zdroje odhadují Německo na plus 0,1%, zveřejněné výsedky za 1. a 2. Q. 2024 potvrzují mínusovou hodnotu), EU celkem: plus 0,1%
Nárůst dovozu LNG z Ruska do EU v r. 2024 prozatím plus 40%, přičemž již v r. 2023 byl zaznamenán nárůst o 18% oproti r. 2022.
Před r. 2022 dovážela EU celkem 38% plynu z Ruska. Stav v červenci 2024: 15%. Tudíž podstatně víc, než nám prezentují současné mainstreamové narativy. V tom není zahrnutý plyn dovážený přes Turkstream, který je oficiálně deklarován jako neruský. V průměru je objem dovozu přes Turkstream ve srovnání s r. 2021 vyšší o 350%. (Pro dokreslení situace: Řecko pokrývá 60% vlastní spotřeby plynem z Ruska)
Jediným odvětvím, které bylo reálně zasaženo sankcemi, byla právě těžba (vývoz) zemního plynu. V roce 2023 vykázal Gazprom ztrátu ve výši ca. 6,- mld. USD. Ve srovnání se ziskem v r. 2022, který činil 13,- mld. USD, se jednalo o propad v celkovém objemu ca. 19,- mld. USD. Plánované investice v dalších letech v objemu ca. 13,- mld. USD ročně, ale zajistí další dlouhodobé zdroje z vývozu zemního plynu.
U žádných dalších komodit nedošlo ke snížení ruského vývozu.
Pro informaci pořadí tří největších odběratelů ruských komodit:
Ropa: Čína, Indie, EU,
LNG: EU, Čína, Japonsko,
Zemní plyn (potrubím): EU, Turecko, Čína,
Pro zajímavost uvádím nárůst zbrojních kontraktů mezi zeměmi NATO a Kirgistanemr. 2020 vs. 2023: +3.000 (slovy: tři tisíc) %. Závěry z uvedeného ať si uděá každý za sebe.
Jak již uvádím výše, u analýzy očekávám její nezávislost na jakékoli ideologii. Kdyby toto platilo pro výstupy „ekonomických expertů“ a politiků v našich a z větší části i zahraničních médií, pak lze z toho dovodit jediný závěr, a to o absenci znalostí základů ekonomie.
Již v současné době převyšuje HDP členů BRIX vs. G7 o více než 10%. I kdyby došlo ke kompletnímu vyloučení Ruska z ekonomického prostoru zemí NATO, stále bude zbývající prostor násobně převyšovat ten, ze kterého bylo vyloučeno. Je velkou chybou narativ o zaostalosti Ruska. Jednalo se pouze o oboustranně výhodnou symbiozu. „Proč bychom se měli trápit, když si za naše suroviny pohodlně nakoupíme cokoli?“ Neznamená to ale, že ty schopnosti tato země nemá. Strategický omyl takového rozsahu ze strany EU/NATO je neodpustitelný.
Současných 9 států BRIX znamená 3,7 mld. obyvatel. Dalších 40 zemí (k datu 24.7.2024) vyjádřilo zájem o vstup do tohoto společenství. (Pro zarputé ideology doporučuji seznam (odhad) Světové banky největších ekonomik světa v r. 2050.)
Otázku vzájemné závislosti a narativ o nedodržování dohod Ruskem není možné z důvodu rozsahu detailně popsat. Částečně je to vidět na základních surovinách. Za ostatní jeden příklad: francouzský prezident úspěšně loboval ve věci nezařazení titanu na sankční seznam. Důvod: následovalo by okamžité zastavení letecké výroby, na které je Francie existenčně závislá. Rusku stačí dvě suroviny – uran a titan a zhroutí se celý západní průmysl. U uranu odkazuji na časovou souvislost vyjádření francouzského prezidenta a vyslání vojáků na Ukrajinu s vynuceným stažením z Mali a Nigeru. (pro bližší info odkazuji na zásoby uranu a francouzskou energetickou politiku)
Zde se vracím k výše uvedenému názoru, že každý projekt má být naplánován tak, aby byl viditelný jeho konec/výsledek. Platí to i o ekonomických sankcích.
Jedním z významných ukazatelů je indiviuální spotřeba. Statistické údaje jsou dostupné a nic nenaznačuje vznik krizové situace v horizontu několka let. (Rusko plus 12%, Německo minus 1%)
Nelze popřít tvrzení o negativním vlivu resp. o falešně pozitivním vlivu válečné ekonomiky na celkové ekonomické zdraví země. Nicmémě toto platí pro všechny ekonomiky a pro všechny výdaje, které nesouvisí s tvorbou nových trvalých hodnot. Tj. důležité je vzájemné srovnání. Zjednodušeně: ca. 60 – 100,- mld USD které vynaloží Rusko na válečný rozpočet, vs. ca. 1.200 – 2.000,- mld. které vynaloží země NATO. Dalším významným faktorem je systém dotační politiky EU, která svým způsobem funguje na principu válečné ekonomiky s direktivním přesunem zdrojů z efektivně fungujících oblastí ekonomiky do nefunkčních. Pouze v ČR činila tato suma v r. 2023 - 154,3 mld. CZK.
Žel, v jednom článku nelze odprezentovat detailní analýzu a z ní vyplývající závěry. Zde poukazuji pouze na vybrané části, které reprezentují jednotlivé oblasti. Samozřejmě vše, co předkládám, vychází z podrobného vyhodnocení. Žel, i v tak zjednodušené podobě je článek jjiž za hranicí udržitelnosti pozornosti. Každá podmnožina problémů té které oblasti zadá na článek podobného rozsahu. Závěry ponechávám otevřené. Nicméně jsem chtěl upozornit na signifikantní rozdíly mezi aktuálními narativy a daty a na absenci kritického myšlení v médiích a v akademické a politické sféře. Žel, empiirickými výzkumy bylo prokázáno, že akademická elita se stále přizpůsobí vládnoucí ideologii. Jsme svědky potvrzení výsledků uvedených výzkumů v reálném čase.
Osobní názor na konflikt jsem vyjádřil již na jeho začátku. (viz můj předchozí článek). Na rozdíl od státem prezentovaného stanoviska, které s reálným vyhodnocením nemá nic společné, jsem situaci vyhodnotil na základě faktů, mých zkušeností, mých znalostí místních poměrů a na mých závěrech nic něměním. Nadále nepředpokládám jakékoli ústupky ze strany Ruska a nadále předpokládám snahu Ruska o získání vlivu v Charkiwu. Teoreticky se nabízí i jeho získání nevojenskou cestou – výměnou za přístup Ukrajiny k Černému moři. Nelze očekávat jakékoli územní ústupky Ruska. Následující větu učí jako jednu z prvních i na naší Univerzitě obrany a její platnost je univerzální, tj. platí celosvětově: „Kam vstoupí noha vojáka, platí zákony jeho země“. Vývoj posledních dnů mě rovněž utvrzuje v mém názoru.
Vrcholní představitelé EU viní maďarského premiéra za jeho cestu, přičemž to měli být právě představitelé EU, kteří měli takovéto cesty podnikat pravidelně. Situace na Ukrajině je pro nás nepředstavitelná. Kompletně zničená energetická infrastruktura, nedostatek pracovních sil*, nedostatek vojenského personálu.... (Zde je nepochopitelný krok V. Zelenského, kdy zastavil dodávky ropy pro HU/SVK a AUT, přičemž HU a SVK patří mezi země s nejvyšší mírou pomoci a pouze díky HU, která dodáva přes 30% současné spotřeby el. energie Ukrajiny, nedošlo k totálnímu kolapsu státu) Kvalitu vztahu mezi V. Kličkem a V. Zelenským dokresluje počet jejich osobních setkání od zahájení války – celkem 0 (slovy: nula) setkání. Demografický vývoj jsem naznačil v prvním článku. Nedívejmě se, co chceme my a Západ. Otázkou je, co chtějí samotní Ukrajinci. Tito se vyjádřili jasně. Kolik jich emigrovalo.... kolik zůstalo a kolik chce opravdu umřít za...oligarchy? Obsah pojmu „bojvat za vlast“ se v dějinách lidské civilizace vyvíjel. Vlast/stát/společnost/rodina/domov... jsou obsahově různými pojmy, jejíž obsah podléhá evolučnímu vývoji.
Sociální důsledky této války na Ukrajinu by zadaly na několik podobných analýz, počínaje demografickou situaci, ekonomikou země, vlivem na kulturu, akademickou sféru apod.
* skutečný příkad: Můj známý je ředitelem ukrajinské pobočky firmy zaměřené na luxusní produkty. Získal ocenění za nejlepší region. V prodejích předběhl i doposud nikdy nepřekonané francouzské kolegy. Na můj dotaz, jak se mu to podařilo, cituji: "Charlie, co se divíš? Chlapů je málo. U armády dostávají až 6.000,- EUR. Aby šli pracovat do firem, chtějí zapatit. Průměrná mzda chlapa je ve srovnání s dobou před válkou desetinásobná. Co si myslíš, že si za to ukrajinské ženy koupí? Braků už mají dost."
K této válce němělo nikdy dojít. Žel, západní elity nerespektovaly zásadní poznatky psychologie. Strach / fobii nelze u pacienta odstranit tím, že ji budeme ignorovat, případně budeme pacientu opakovat tvrzení, že jeho obavy nejsou oprávněné.
Bylo promarněno několik šancí konfliktu zabránit. Bylo promarněno několik šancí jej ukončit bez větších ztrát. Zůstala jediná možnot – rozdělení Ukrajiny. V případě, že ani tato možnost nebude využita, Ukrajina jako stát zanikne.
Pozn. k úvodu článku: škoda, že čeští politici nevyužili osobnost, jakou Jeffry Sachs nepochybně je. S jeho vazbami na ČR mohl být pro naši zemi velkým přínosem.
Zdroje:
· Min. financí ČR
· List of Russian active military aircraft JSTOR
· The Kiiv independent
· www.whitehouse.gov
· Armes of Russia´s war in Ukraine (27. červenec 2023)
· Interview CNN 16.11.2022 Mark Milley
· Frankfurter Rundschau 19.6.2024; 22.5.2024; 28.2.2024;
· FOCUS onine 25.7.2024
· Trandingseconomics.com
· de.statista.com
· handesdaten.de
· destatis.de
· focus.de
· Beriner Zeitung
· gazprom.com
· newsukraine.rbc.ua
· ceicdata.com
· energyandclearair.org
· de.euronews.com
· CNN Business
· Dokuementy a podklady z účastí na bezpečnostních konferencích a z osobních setkání