Digitální pas výrobku
Budou se shromažďovat osobní data zákazníků?
V připomínkovém řízení je podle VeKLEPu návrh zákona o ekodesignu výrobků a o výkonu státní správy v této oblasti. Jedná se o poměrně stručný dokument, který reaguje na nařízení 2024/1781 ze dne 13. června 2024 Evropského parlamentu a Rady EU o vytvoření rámce pro stanovení požadavků na ekodesign udržitelných výrobků. Svým způsobem jde o chvályhodnou myšlenku - každý normální člověk souhlasí s tím, že by výrobky měly něco vydržet (už o dost méně lidí se, aspoň já to tak vidím, ovšem domnívá, že by za kvalitní výrobky, které nejsou úplný aušus, měli zaplatit víc peněz). Co už je méně líbivé, je tzv. digitální pas výrobku. Člověk si říká, k čemu to asi tak může být dobré? Proč souvisí osobní údaje s tím, jestli pračka nebo mixér zvládnou sloužit víc než dva roky? Jaká data se konkrétně budou v takovém digitálním pasu vyskytovat a co se bude shromažďovat? A jak budou chráněny osobní údaje zákazníků ve světě, kde žádná reálně vynutitelná práva jednotlivce neexistují, byť na papíře se vyjímají moc hezky?
Co stojí v nařízení k sběru osobních údajů?
V čl. 10 nařízení se uvádí: "Digitální pas výrobku musí splňovat tyto základní požadavky: osobní údaje týkající se zákazníků se v digitálním pasu výrobku neuchovávají bez jejich výslovného souhlasu v souladu s článkem 6 nařízení (EU) 2016/679." (To je nařízení GDPR, pro informaci.)
V čl. 13 se dočteme: "Do 19. července 2026 zřídí Komise digitální registr, v němž jsou bezpečně uloženy alespoň jedinečné identifikátory... Komise registr spravuje a zajistí, aby údaje v něm uložené byly zpracovávány bezpečně a v souladu s právem Unie, včetně platných pravidel na ochranu osobních údajů."
Co se píše v "důvodové zprávě" nařízení o ekodesignu
V předmluvě nařízení, což je taková stručná důvodová zpráva, se uvádí: "Veškeré zpracovávání osobních údajů podle tohoto nařízení má být v souladu s příslušnými pravidly na ochranu osobních údajů. Osobní údaje mají být zpracovávány příslušnými vnitrostátními orgány v souladu s nařízením Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/679 (37) se zvláštním důrazem na zásady záměrné a standardní ochrany údajů. Komise má osobní údaje, zejména údaje uchovávané v registru, zpracovávat v souladu s nařízením Evropského parlamentu a Rady (EU) 2018/1725 (38). V digitálním pasu výrobku by neměly být uchovávány osobní údaje zákazníků."
Dále se tam dočteme: "Za účelem zlepšení budoucích požadavků na ekodesign a zvýšení důvěry konečných uživatelů při stanovení a nápravě odchylek mezi spotřebou energie při použití výrobků a jinými výkonnostními parametry při měření za zkušebních podmínek a při jejich skutečném fungování by Komise měla mít přístup k informacím o skutečné spotřebě energie u výrobků při použití, které nejsou osobními údaji, a případně k jiným výkonnostním parametrům.
Za tímto účelem by měla být na Komisi přenesena pravomoc přijímat akty v přenesené pravomoci v souladu s článkem 290 Smlouvy o fungování EU za účelem doplnění tohoto nařízení stanovením požadavku, aby byla u jednotlivých výrobků, podobně jako u silničních vozidel, zaznamenávána spotřeba energie při použití i další příslušné výkonnostní parametry a aby byly příslušné údaje zobrazeny konečnému uživateli.
U výrobků připojených k internetu by měla být na Komisi přenesena pravomoc přijímat akty v přenesené pravomoci s cílem doplnit toto nařízení stanovením požadavku, aby hospodářské subjekty tyto údaje o výkonnosti výrobku při použití, které nejsou osobními údaji, shromažďovaly na dálku a oznamovaly je Komisi, protože je nezbytné zjistit, jakou mají výrobky výkonnost, a informovat o tom veřejnost.
U výrobků, jejichž výkonnost při použití do značné míry závisí rovněž na klimatických nebo zeměpisných podmínkách, by měly být shromažďovány a vykazovány rovněž obecné klimatické nebo zeměpisné informace, a to způsobem, který by neumožňoval zjistit konkrétní umístění jednotlivých spotřebičů. Koncoví uživatelé by měli výslovně souhlasit se shromažďováním informací, které považují za vhodné sdílet.
Nemělo by být povoleno shromažďovat informace o chování spotřebičů, k němuž dochází v situaci, kdy jednotlivec může důvodně očekávat, že nedochází k žádnému pozorování ani záznamu ani ke shromažďování informací, nebo která by mohla zajistit či umožnit identifikaci jednotlivců nebo vyvození závěru o jejich chování."
No, uvidíme. Onen "výslovný souhlas" se dá získat od zákazníků různými způsoby, ne vždy úplně čestnými (své nám ukázala třeba kalkulačka uhlíkové stopy od Raiffeisenbank). Já neříkám tak ani tak a na moje slova, tak jako pokaždé, stejně nakonec dojde.
VeKLEPu najdete zákon pod tímto odkazem.