Konečná a čotky
Europoslanec Zdechovský usvědčil poslankyni Konečnou, že tajně navštěvuje ruskou ambasádu. Snažím se pochopit, proč tam chodí a co tam asi dělá.
Rusko, imperialismus, komunismus, Stalin, Lenin, oligarchové, KGB, autokracie, pravoslaví – slova, která často slýcháme, když se hovoří o současném Rusku, jako kdyby tu byla nějaká ideová kontinuita a všechno – od pravoslaví po komunismus – spadalo do jednoho pytle. Kateřina Veliká, Majakovskij, Pugačov, Dugin, Rachmaninov, Koněv, Brežněv splývají v jeden ideologicky podezřelý, nepřátelský a nerozlišený celek. Podíváme-li se na tento kulturní prostor, jedinou výjimkou, která potvrzuje pravidlo, je snad kulturní svébytnost Ukrajiny – ta, dle líčení některých zasvěcených hlav, vypadá, jako by byla z úplně jiného těsta. Tomuto vidění Ruska odpovídá i podezření, že komunistka poslankyně Konečná chodí na ruskou ambasádu a kuje tam zřejmě nějaké pikle.
Rekapituluji. Ideologicky komunistickou stranu dnes v Rusku nahrazuje pravoslaví. Ruská pravoslavná církev je jednou z autokefálních, tedy autonomních, ortodoxních církví. Na rozdíl od katolicismu neuznává jednotné vedení. Ortodoxní církev má řadu „hlav“, které ji spravují. Navazuje tak na původní správní rozdělení církve, která měla své zastoupení v Jeruzalémě, Alexandrii, Antiochii, Římě a Konstantinopoli.
Po schizmatu v roce 1054 došlo k oddělení východní církve, která se nadále nazývala ortodoxní, tedy pravoslavná, řízená patriarchy, a církve katolické – římské s papežem. Rusko, tehdy s mocenským centrem v Kyjevě, přijalo ještě před západním schismatem křesťanství z Byzance ve specificky východní podobě. Navzdory téměř 200 letům tatarské nadvlády, která přerušila přímý kontakt s Řeky, si křesťanství na Rusi uchovalo východní řecký ritus. Současná podoba pravoslaví je ideologicky velmi blízká ritu ostatních ortodoxních autokefálních církví, které se dnes rozšířily po celém světě.
Marx a marxismus, tedy ideologie českých komunistů, stojí ideově na zcela opačném konci než pravoslaví. Marx převzal a integroval do svého učení Feuerbachovu tezi o křesťanství jako opiu lidstva. Křesťanství je v Marxově a Feuerbachově výkladu ideologický konstrukt, který sloužil a slouží k ohlupování lidí, jejich porobě a vykořisťování. Podle této teorie křesťanství bylo a je nástrojem na udržení třídních rozdílů. Politicky je krajně konzervativní. Cílem marxismu je nastolení beztřídní společnosti a odstranění vykořisťování člověka člověkem, a tedy i překonání jakýchkoliv náhražek pravého, komunistického vědomí. Později došlo k oddělení revoluční větve marxismu, zosobněné Leninem, a větve reformně evoluční – sociálně demokratické, reprezentované Bernsteinem. Podstatou obou těchto modifikací však zůstávají Marx a Engels a jejich myšlenky o neodvratitelné logice světového vývoje, který nutně vede k emancipaci lidstva.
Zdá se, že porovnání pravoslaví a marxismu jako dvou nesmiřitelných ideologií je evidentní a asi se nenajde nikdo se zdravým rozumem, kdo by tuto skutečnost chtěl zpochybňovat. Právě proto mi nikdy nebylo jasné, proč se u nás stále hovoří o podpoře, kterou dnešní čeští komunisté projevují současnému Rusku. Je nad slunce jasné, že dnešní režim v Rusku je ideologicky spojen s pravoslavím stejně jako Leninovo Rusko bylo spojeno s marxismem. Jediné logické vysvětlení, které mě napadá, je, že by čeští komunisté tajně přestoupili na pravoslaví a Marxe s Engelsem nahradili studiem Jana z Damašku a Kapadockých otců. Pak by ovšem bylo možné, že poslankyně Konečná se na ruskou ambasádu tajně chodí modlit modlitební provaz – čotki, což je obdoba katolického růžence. To jediné mi dává smysl.
Odkaz
https://medium.seznam.cz/clanek/petr-mica-na-ruskou-ambasadu-nechodim-tvrdila-konecna-zdechovsky-ji-usvedcil-fotkou-129759